Skaper ulike konkurransevilkår for norske virksomheter
Virkes julehandelsprognose viser at hver innbygger i snitt bruker mer på julegaver, mat og drikke i år enn i normalåret 2019, men mindre enn i fjor.
Ipsos har på oppdrag fra Virke spurt et representativt utvalg nordmenn om deres julegaveplaner. I årets to siste måneder er det ventet at nordmenn vil legge igjen 122 milliarder kroner i norske butikker og nettbutikker. Det er en nedgang på 3 prosent fra i fjor, men hele 12 prosent høyere enn normalåret 2019, rapporterer Virke.
LES OGSÅ: Virke: Et grått budsjett for næringslivet
De fleste gir blaffen i bærekraft
I undersøkelsen oppga nær halvparten av respondentene at de liker en julegave bedre om den er klima- og miljøvennlig. Men ifølge Virke er det langt fra ord til handling, da et overveldende flertall svarer «nei», når de blir spurt om de undersøker om en vare er produsert på bærekraftig vis.
I aldersgruppen 18-29 år oppgir bare 29 prosent at de som regel undersøker om en vare er produsert på en bærekraftig måte. Av de over 30 år dropper 77 prosent å sjekke.
LES OGSÅ: Virke: – Vi trenger et større program for sirkulære verdikjeder i handel- og tjenesteytende næringer
Skaper urettferdige vilkår
– Det er en stor utfordring at vi har vekst i varer handlet på nett fra land utenfor EU og EØS som ikke oppfyller de strenge produktkravene vi har, mener Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk.
Han mener miljø-, helse og sikkerhetskrav unngås ved at privatpersoner bestiller direkte fra utenlandske salgsplattformer, som ikke er underlagt kontroll og krav på samme måte som norske butikker og nettbutikker.
– Det skaper ulike konkurransevilkår for norske virksomheter som bruker mye ressurser på å overholde miljøkrav og andre krav, og kan bidra til å forsinke den grønne omstillingen vi er i gang med i Norge og Europa, sier han.
LES OGSÅ: – Myndighetene må inn med virkemidler som nok er mer inngripende enn mange kunne ønske seg
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!