Helpdesk Biogass

https://vimeo.com/555068931/eadd8067a0

Hvordan få det offentlige til å velge biogass

Hvorfor trekker biogass ofte det korteste strået i offentlige anbud og hva må til for at biogass skal bli like lukrativt som elektrisitet og hydrogen, er spørsmålene under denne ukens Helpdesk.

Selv om biogass regnes som lavutslipp rangerer den lavere enn elektrisitet og hydrogen i drivstoffmatrisen for tunge kjøretøy til veitrafikk.

Biogass kommer også ofte til kort i offentlige anbudskonkurranser – der en ser at fylkeskommunale kollektivtransportselskap vektlegger biogass lavere enn elektrisk og hydrogen.

– Det finnes ingen god oversikt over hvor ofte biogass vinner frem, for det handler om mye mer enn busser, også andre transporttjenester som det offentlige etterspør. Men det vi vet fra biogassprodusentene er at det har vært en nedgang i etterspørselen etter biogass til kollektivtransporten, forteller daglig leder i Biogass Norge, Pia Farstad von Hall.

SE TIDIGERE SENDING: Kommer det nye regler for grønnvasking?

Frakter biogassen fra Asker til Bergen

Biogassprodusenten Veas i Slemmestad har god erfaring med konkurransen mellom de ulike teknologiene.

Administrerende direktør i Veas Ragnhild Borchgrevink. Foto: Ludvig Gundersen

Mens Veas produserer store mengder med biogass fra kloakk, satser ingen av de lokale busselskapene på biogass – den sendes derfor hele veien til Bergen, der den brukes av kollektivtransporten.

– I Bergen klarte vi å få en forståelse fra det fylkeskommunale kollektivselskapet om at de ønsket biogass som en del av anbudet. Da var det en enklere vei å gå, for da hadde man en biogassføring i anbudet, forteller administrerende direktør i selskapet, Ragnhild Borchgrevink.

SE TIDIGERE SENDING: Hvordan ta i mot en ny samarbeidspartner i gjenvinningsmarkedet

Stortinget taler biogassens sak

Spørsmålet under Helpdesk onsdag 26. mai er hvorfor biogass ofte trekker det korteste strået i offentlige anbudskonkurranser og hva som må til for at biogass skal bli like lukrativt som elektrisitet og hydrogen.

Frps Terje Halleland, som nylig var med på å fremme et stortingsforslag for å bygge ut biogass og fjerne barrierer bransjen står overfor, sier selv at han håper at vedtaket vil øke den offentlige lysten etter biogass.

– Det er også intensjonen bak; nå har vi lagt ned forbud mot å bruke nullutslippsbegrepet uten å tilføye biogass, og jeg tror det vil hjelpe og skape den nødvendige forståelsen for problemstillingen og at biogass vil være et alternativ i alle anbud, sier Halleland.

Redaktør Inga Ragnhild Holst og Terje Halleland (Frp). Foto: Ludvig Gundersen

I representantforslaget foreslo de blant annet å forenkle Enovas innretninger og gjøre det enklere å få støtte til å bygge fyllestasjoner. Takstfritak i bompengestasjoner for biogassbiler, slik bransjen har bedt om, harmonisering av rammevilkår og ikke minst likestilling av teknologiene, stod også på den saftige smørbrødlista.

SE TIDIGERE SENDING: Klær fra besvær til sirkulær

Må fortelle biogassens historien bedre

Selv om det er bred enighet mellom Halleland, Farstad von Hall og Borchgrevink om at stortingsforslaget vil kunne gi biogassbransjen et dytt i riktig retning, sier Halleland at bransjen selv også må være litt mer frempå og fortelle hvilket fantastisk produkt de har.

Daglig leder i Biogass Norge, Pia Farstad von Hall. Foto: Ludvig Gundersen

– Vi kan nok gjøre mye fremover, og vi vet at nå kommer regjeringens strategi for sirkulærøkonomi. Det gir oss en anledning til å sette fokus på biogass og de sirkulære egenskapene, sier Farstad von Hall .

Hun innrømmer at de offentlige innkjøperne også ikke alltid har nok kunnskap om klimaeffekten ved å benytte biogass.

– Det har også skjedd en god teknologiutvikling i bransjen for hvordan gassen produseres, men også hvordan bioresten håndteres og CO2 fanges og brukes i blant annet gartnerier. Det er en kunnskapsspredning vi må jobbe med inn mot fylkene og kommunene, som i praksis kjøper tjenester på vegne av det offentlige, sier hun.

Noen utfordringer, mange løsninger

Under sendingen, ledet av redaktør i Biogassbransjen.no, Inga Ragnhild Holst, svarer også Frps Terje Halleland og Biogass Norges Pia Farstad von Hall på flere problemstillinger:

  • Hvordan vil Stortingets vedtak påvirke innkjøperne?
  • Burde fylkeskommunene bli tydeligere når det gjelder å stille klimakrav til kollektivtransportselskapene de eier?
  • Har innkjøperne for lite kunnskap om klimaeffekten av biogass?
  • Hva må til for at biogass skal bli mer lukrativt i offentlige anbud?

IKKE GÅ GLIPP AV: Den store sirkulærkonferansen 2021

Få med deg Den store sirkulærkonferansen!

Siden første Helpdesk 7. april har sendingene tatt for seg alt fra muligheten for momsfritak for ombruk av PCer til å fremme forslag for eget fagbrev for rivepersonell.

Dette er den siste Helpdesk-sendingen før vi starter en nye runde i august.

Inntil da må du ikke gå glipp av Den store sirkulærkonferansen, direkte fra Herøya industripark. Onsdag 16. juni kl. 09:00 til 15:00 kommer klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn, ledere for Norges største og mest innovative bedrifter og eksperter og sirkulære profiler, som vil guide seerne gjennom strategien. Deretter blir det analyser, debatt og innlegg, samt eksempler på sirkulære industrieventyr.

Konferansen er åpen for alle, og gratis ved å registrere deg her:

Ønsker du også å være med på å sette agendaen for den offentlige diskusjonen for sirkulærøkonomi? Ta kontakt med redaksjonen på Helpdesk@cnytt.no. Vi løfter dine spørsmål ut i det offentlige ordskiftet under de ukentlige sendingene av Helpdesk.

Henvendelser og spørsmål kan også behandles anonymt.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Er dette god klimapolitikk?

Fredrik Aarskog, TECO 2030
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.