Nyheter Grønne Penger
Citymanager Karine Sandblåst i Healthyeat AS Foto: Torbjørn Leidal

Metter sultne kontorister med sunn mat

Først tok de Bergen, så Oslo og neste år henter de penger for å ta Skandinavia. Bergensbaserte Healthyeats har store ambisjoner med bærekraftig mat fra automater.

De begynte med automatvegger – «Food Wall» – med sunn og bærekraftig mat i enkeltposjoner for salg til sultne forbipasserende. Deretter oppdaget de businessmarkedet og etablerte «Trust Shop» for sultne kontorister. Begge deler automater hvor du kan kjøpe retter til rundt 99,- kroner i pappbeger med trebestikk.

Henter 5 mill til bonus for gode klimakjøp

Fra BI til Mesh

– Jeg er siviløkonom fra BI og nå sitter jeg i kontorfellesskapet i Mesh som citymanager for Healthyeats, forteller Karine Sandblåst.

Jobben hennes blir å sørge for at bedrifter i Oslo har automater med sunn og bærekraftig mat tilgjengelig for sultne kontorister.

– Jeg skal sørge for at systemet fungerer med hele kjeden av aktører, sier citymanageren.

Healthyeats konsept er et system der man bruker underleverandører til det vesentligste.

– Vi har kokker som utvikler oppskriftene, cateringselskaper som lager maten, nederlandske og norske leverandører av automatene og transportører som setter ut automatene og fyller dem med fersk mat hverannen dag, forteller Sandblåst.

Tillitsbasert

Bedriftsautomatene har et håndtak med QR-kode.

– Ved å skanne og skrive inn telefonnummer kommer man til en meny hvor man velger hva man vil ha før man betaler med Vipps, sier Sandblåst

Hun legger til at man har tillit til at kundene forsyner seg med det de betaler for, siden automaten er helt åpen etter kjøpsprosedyren.

Selskapet ble stiftet i 2020 av de to grunderne med økonom-bakgrunn Vilde Regine Tellnes og Arvid Førland Eide. Raskt fikk de med seg investorene Tom Georg Olsen i TGO AS, Christer Vikebø og Tom Jørgensen i Acquire AS, gründer Jan Børge Sagmo i Bergen Carbon Solutions og kanskje landets største gründerinvestor Trond Riiber Knudsen.

Vekst i Skandinavia neste år

I slutten av 2023 skal selskapet hente mer penger for å vokse i Skandinavia.

– Ambisjonene våre er Europa, men vi tar step-by-step, sier Sandblåst.

Derfor henter man penger og når milepæler for så å hente mer penger til neste milepæl. I mellomtiden har selskapet økt i verdi slik at gründerne må gi fra seg færre eier-prosenter for hver emisjon.

Få måneder etter oppstart av selskapet ble det verdsatt til 15 millioner. Etter at Healthyeats ble annonsert som kandidat til Connect Vests Springbrett-program fikk de raskt inn penger samt støtte fra Innovasjon Norge. Til tross for etablering i koronatider har de hatt suksess hos investorene.

 

Folkehelse

– Sist vi hentet penger (starten av 2022) ble Healthy EATS verdsatt til 43 millioner kroner after money, men det er en stund siden nå så det er ikke verdsettelsen i dag, sier Sandblåst.

Hun forteller videre at de totalt har hentet 10 millioner kroner siden oppstart i 2020, og det inkluderer en million kroner som de fikk av forskningsrådet på bakgrunn av visjon om å bedre folkehelsen.

– Vi ønsker å hente nye penger i 2023, rundt Q3/Q4. Da ønsker vi å hente 20 millioner, som vi henter på egenhånd. Vi har til nå - og ønsker i tiden fremover også - en kombinasjon av strategiske og finansielle investorer, slik at vi kan fortsette å vokse, først i Norge og deretter i Skandinavia, avslutter citymanager Karine Sundblåst i kontorfellesskapet Mesh i Oslo.

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.