Nyheter Grønne Penger
Øystein Høie i Fauna Eco skal gjennomføre en fem millioners emisjon. Foto: Torbjørn Leidal

Henter 5 mill til bonus for gode klimakjøp

– Vi skal ta posisjon som verdens ledene merkevare for grønt forbruk og gi handlende i både i pose og sekk ved å bruke vår app, sier faunasjef Øystein Høie. Han legger til at de allerede har 2 millioner fra dagens aksjonærer og skal kjøre emisjonen selv.

Fauna Eco AS har utviklet et lojalitetsprogram kalt FAUNA for bærekraftig handel. Forbrukere blir belønnet for å benytte seg av grønne selskaper og gjøre grønn handel.

Finansierer pilot

Nå skal selskapet hente 5 mill for å kjøre pilot.

– Vi skal bruke Norge som pilotmarked for å bevise konseptet og oppnå en brutto profitt, sier grunnlegger Øystein Høie.

Han skal gå i pluss på det operasjonelle i piloten.

Invitere nye brukere

En del av målsettingen ved piloten er at brukere selv skal rekruttere nye brukere.

– Den viktigste tilbakemeldingen vi kan få er at brukerne ønsker å trekke med seg vennene til oss.

– Betyr det at Fauna er et sosialt medium, Høie? 

– Vi har sosiale elementer, men det er ikke avhengig av det sosiale, det er kun en berikelse og virker motiverende for å velge bærekraftig når man handler.

– Dere henter pengene selv?

– Vi gjør det selv og skal hente investorer som kan tilføre caset verdi og bidra til å skalere slik at vi etter Norge kan gå ut i Europa.

– Hvilke typer investorer ser dere etter? 

– Vi er først og fremst ute etter kompetanse og som gjerne har gjort dette før. Vi søker investorer som kan bidra med nettverk og faglig sparring. Dette er en digital plattform og markedsplass. Det gir en enorm skalafordel når caset vokser.

Skal ta verdensmarked

Fauna Eco har store ambisjoner. De vil bli verdens ledene som merkevare for grønne kjøp.

– Den posisjonen har ingen tatt og den skal bli vår, sier Øystein Høie.

Han viser til en undersøkelse utført av Opinion som sier at 7 av 10 nordmenn ikke kan navngi en eneste grønn merkevare. Behovet for å opplyse og veilede publikum er med andre ord stort.

– Men hvem har definisjonsmakten for hva dere kaller grønne kjøp, Høie?

– Vi skal aldri være dommer for hva som er grønt. Vi har i vedtektene våre at vi alltid skal lene oss på forskning og råd fra klimaorganisasjoner. De har gjort jobben allerede og det er ganske opplest og vedtatt hva som er bærekraftig og grønne valg. I tillegg har vi oppnevnt et uavhengig grønt råd med bærekraftseksperter  som setter kriteriene for hver bransje og definerer hva som er det grønneste valget innen en bestemt varekategori.

Transparens og kildehenvisning skal gi fortjeneste

For å hjelpe brukere til å velge, har alle varer i appen en grønn knapp hvor man kan lese om hvorfor nettopp dette produktet er bærekraftig. Og blir det kjøp i portalen, vil Fauna Eco motta en prosentandel per transaksjon sammen med andre betalinger fra de grønne vare- og tjenesteleverandørene.

Og får de det til, vil det bli god avkastning til Skift-sjef Bjørn K. Haugland og de andre grønne tech-kjendisene som står bak selskapet.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.