– Vi trenger ikke finne opp hjulet på nytt
For å få til digitaliseringen av Norge er det ikke bare behov for mer kompetanse. Samarbeid er også grunnleggende, men hvor mye bør konkurrenter jobbe sammen?
– En av de virkelig store flaskehalsene i Norge er mangelen på kompetanse.
Det sa teknologi- og bærekraftsdirektør i IKT-Norge Mali Hole Skogen, under panelsamtalen «Hvordan fremskynde digitaliseringen?» under Den Store Sirkulærkonferansen 2022.
(Se panelsamtalen og resten av Den Store Sirkulærkonferansen 2022 nederst i saken)
Får ikke tak i riktig kompetanse
Det grønne skiftet er av mange også omtalt som et digitalt skifte, da det er behov for nye teknologier og løsninger – og ikke minst den riktige kompetansen for å få til omstillingen.
Skogen fortalte at 3000 studenter med IKT-kompetanse går ut av høyere utdanning hvert år i Norge – folk som er grunnleggende for å få gjennomført digitaliseringen av landet.
Likevel mangler det kompetanse, la Skogen til, og sa videre at 90 prosent av de utdannende begynner å jobbe i de store bedriftene.
– Vi trenger flere folk som kan IT og teknologi. Mest av alt fordi vi trenger at noen av disse jobber i offentlig sektor, noen skal jobbe og forske på universitetene, men aller viktigst, vi skal bygge arbeidsplasser og ny næring i de små og mellomstore bedriftene, og de får ikke tak i kompetanse.
Infinitumsjefen med hard skyts mot dekk og mote: – Driver med grønnvasking
Kan ikke finne opp kruttet på nytt
Administrerende direktør i Elektroforeningen, Frank Jaegtnes, sa at det gjelder å skape de morsomme arbeidsplassene, som gjør at folk har lyst å jobbe med løsningene. Og at man deretter må konkurrere der man må og samarbeide der man kan.
– Det at enkelte aktører tror at de ved å eie dataene om et bygg, eller å eie en datamal, så får du et fortrinn – du gjør ikke det, du låser deg ned i en silo og får ikke volum, sa Jaegtnes.
– Jeg tror vi har en tendens til å tro at vi alle skal finne opp kruttet selv, på sin måte og grave seg ned i siloene. Vi trenger ikke finne opp hjulet på nytt, men vi trenger samarbeid for å få det til å spinne så fort som overhodet mulig og vi må få løftet kompetansen ut av siloene, sa Jaegtnes.
Istedenfor å lage systemer med eksklusivt eierskap, som ikke prater sammen, så mener han heller at aktørene må bli enige om datagrunnlaget.
– Og løfte aktiviteten opp til å bli et godt samarbeid, eller god konkurranse om å lage de morsomme og fine løsningene som får fart på sirkulærøkonomien.
H&M om kritikken: – Grønnvasking strider mot det vi står for
Må gå enda lenger
Skogen sa at man kanskje bør gå enda lenger, og ikke bare tørre å snakke med konkurrenter.
– Tørre å kunne bygge broer med data, tørre å lage større volumer, tørre å dele på kompetanse. Det er bare én måte å gjøre det på. Det nytter ikke om vi skal gjøre dette på 10.000 forskjellige måter. Så må vi lage en datadreven kultur som både går i hver enkelt bedrift, men også på tvers av bedriftene som konkurrerer mot hverandre.
https://vimeo.com/718366643/2818d3740b
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!