Nyheter Gjenbruk
Vilma Bružienė. Foto: Mantas Gudzinevičius

– De som ikke tilbyr kunder bærekraftige løsninger vil forsvinne

Administrerende direktør i det litauiske møbel-selskapet Ergolain, Vilma Bružienė, har en sterk oppfordring til norske bedrifter: behandling av møbler må inkluderes i bærekraftsarbeidet.

Ifølge selskapet GooGood kaster nordmenn 37.000 tonn brukbare kontormøbler, til en verdi av en halv milliard kroner hvert år. Det vil si at nordmenn forbruker 64,9 kilo møbler hvert år, eller 5,4 tonn i løpet av et liv.

LES OGSÅ: Kaster flere tusen tonn kontormøbler i året – verken bra for miljø eller lommebok

Klar oppfordring

Administrerende direktør i det litauiske møbel-selskapet Ergolain, Vilma Bružienė, har en sterk oppfordring til norske bedrifter: behandling av møbler må inkluderes i bærekraftsarbeidet.

Ergolain leverer til flere norske aktører, blant annet Vipps, NMBU, Utleiemegleren og Norgesgruppen. Bružienė forteller at en stor del av arbeidet deres er å informere kunder om hvordan de kan innrette nye kontorer på en bærekraftig måte, blant annet ved å gjenbruke eksisterende møbler i nye kontorer.

– Interessant nok viser det seg at de fleste selskapene er overrasket over at dette er en mulighet, erfarer Bružienė.

LES OGSÅ: Offentlige anskaffelser: Flere tror det er ulovlig å gi bort møbler

Vil miste kunder

Vilma Bružienė forteller til Cnytt at et av et av de viktigste målene for selskaper er å skape overskudd.

– Likevel er det slik at det er viktig for selskaper å forstå det store bilde og oppdage trender. Man kan ikke leve som at det ikke kommer en morgendag, skriver hun i en e-post.

Derfor er Ergolains mantra at bærekraftig forretningsdrift er måten å gjøre det på.

– Selskaper som ikke klarer å tilby kunder bærekraftige produkter og tjenester vil ikke bare miste kunder, men også forsvinne helt fra forretningslandskapet. Derfor mener vi at dette er den rette tiden for å adoptere bærekraftige løsninger i vår drift. Det vil ikke være tid til å lære senere, understreker Bružienė.

LES OGSÅ: Mener det er behov for å videreutvikle veiledningen om innkjøp

Kommer tettere på kundene

Ergolains tilbyr derfor også renovering av kundenes eksisterende møbler.

– Vi tilbyr denne tjenesten som en integrert del av vår salgsstrategi og bærekraftstiltak. Tjenesten tilbys dog kun i prosjektsammenheng. Vi renoverer ikke møbler for individer, forklarer Bružienė.

Denne tjenesten utgjør kun en liten andel av den totale omsetningen i selskapet, men det er heller ikke poenget.

– For øyeblikket ser vi på bærekraftssatsingen som en investering i fremtiden, både for bedriften og planeten. I tillegg kommer vi tettere på kundene som opplever at vi tilbyr moderne løsninger i prosjektsammenheng, sier Bružienė.

LES OGSÅ: Kjøpte opp underleverandør: Styrker sirkulærøkonomien og åpner nye markeder

Passer dårlig for egen bransje

Bružienė mener forbrukersamfunnet er det største bærekraftsproblemet. Og hun mener det mest bærekraftige kjøpet man kan gjøre er å ikke kjøpe noe som helst.

– Det korrelerer dårlig med bransjen jeg er i, erkjenner hun.

Men møbler vil det finnes behov for uansett.

– Derfor må gjenbruk og møbelproduksjon basert på gjenvunnet plast og tre være veien å gå.

LES OGSÅ: Handlingsplanen for grønne offentlige anskaffelser er ute

Ville ikke vunnet anbud uten

Bružienė mener det er også en stor fordel å kunne tilby slike løsninger i det baltiske markedet. Og hun er overbevist om at dersom de ikke hadde vært offensive med å tilby nye bærekraftige løsninger og muligheten til å renovere, ville de ikke vunnet mange av prosjektene de jobber med.

– Et godt eksempel er det gamle Barclays kontoret i Vilnius, som Citadele bank har tatt over. Ergolain ommøblerte Barclays kontor og gjenbrukte Barclays‘ møbler som er tatt med videre i Citadeles kontorer. Vi estimerer at de ville brukt 61.000 euro på 200 nye kontorpulter. Med gjenbruk ble totalkostnaden på 6.000 euro, noe som tilsvarer en besparelse på 90 prosent.

LES OGSÅ: SV ville ha offentlige innkjøp inn i taksonomien – ble nedstemt

Ser en tydelig trend

Bružienė mener beslutninger om å beskytte miljøet, implementere bærekraftige løsninger og redusere produksjon av nye produkter med bruk av jomfruelige produkter er eksempler på globale trender.

– Dette er en stegvis overgang, men vi er veldig glade for at våre kunder reagerer positivt på våre initiativ, sier hun.

LES OGSÅ: – Viktig at det offentlige går foran

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.