Nyheter Offentlige anskaffelser
Asker kommune har spart flere millioner på gjenbruk og ombruk av inventar. Men ikke alle offentlige virksomheter vet hvordan de skal gå frem for å få til en mer bærekraftig forvaltning av møbler. Foto: Asker kommune

Flere tror det er ulovlig å gi bort møbler

Siden DFØ startet opp tjenesten Sparretelefonen for bærekraftige anskaffelser har flere offentlige virksomheter ringt om bærekraftig forvaltning av møbler. DFØ ønsker at flere tar kontakt med spørsmål om bærekraftige anskaffelser, og ikke minst at de tar kontakt tidligere.

Ifølge en kartlegging gjort av selskapet GooGood kaster offentlige virksomheter over 7.000 tonn brukbare kontormøbler til en verdi av minst 100 millioner kroner i året.

Bærekraftig forvaltning av møbler er et av hovedområdene i det offentliges handlingsplan for klima- og miljøvennlige anskaffelser. Ifølge Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er dette også et av temaene de blir spurt mest om over tjenesten Sparretelefonen for bærekraftige anskaffelser.

Christian Tangene, rådgiver for grønne anskaffelser i DFØ forteller at mange kontakter dem da de er usikre på hva slags handlingsrom regelverkene gir.

– Det er mange som ringer oss om møbler. Hvordan man kan kjøpe brukt og hvordan man stiller gode krav til rammeavtaler for nye møbler, forteller Tangene. 

LES OGSÅ: – Viktig at det offentlige går foran

Tror det ikke er lov

Det er ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen når det kommer til de offentlige regelverkenes «do’s and don’ts». Ifølge Tangene er flere statlige virksomheter av den oppfatning at de ikke har lov til å selge eller gi bort brukte møbler de ikke lenger har behov for.

Christian Tangene, rådgiver for grønne anskaffelser i DFØ.

Det er ikke bare regelverkene som kan være uoversiktlige, Tangene ser også at innkjøperne gjerne er presset på tid og ofte kan mangle den riktige kompetansen.

LES OGSÅ: – Innkjøperne får forhåpentligvis en bedre idé om hva de skal prioritere i sine anskaffelser

Har lansert egen veileder for møbler

For å hjelpe de offentlige med møbelproblematikken har DFØ utarbeidet en egen veileder for ombruk og salg av brukte møbler og løsøre.

Veilederen tar for seg hvordan en kan gå frem som både kommunal og statlig aktør. Den kommer med anbefalinger og forklarer hvilke regelverk og krav som gjelder.

Det er langt fra bare møbler DFØ får spørsmål om. De har derfor utviklet flere veiledere for blant annet bygg, transport, mat og IT-utstyr. Flere er også under utvikling, blant annet en veileder for bærekraftige skytjenester.

LES OGSÅ: Biogass Norge: – Formuleringen må ikke brukes til å velge vekk biogass som alternativ

Må ringe tidligere i prosessen

Kristina Henriksson, seniorrådgiver i divisjon for offentlige anskaffelser, forteller at det har vært en stabil økning i bruken av sparretelefonen, og hun ville gjerne likt å se at enda flere offentlige innkjøpere benyttet tjenesten.

Et annet viktig poeng er at innkjøpere burde kontakte dem allerede tidlig i prosessen for å ivareta miljø og sosialt ansvar på beste sett.

– Vi vil gjerne komme i kontakt med innkjøpere tidlig i prosessen. I en hektisk hverdag er det ofte innkjøpere ringer med spørsmål om anskaffelser de helst skulle gjort forrige uke. Her ser vi at vi ofte kunne hjulpet mer i oppstarten av anskaffelsen, sier Henriksson.

LES OGSÅ: Skift: – Utslipp må telles på lik linje som penger

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.