Nyheter
DNV GL driver omfattende virksomhet innen sertifisering. Foto: DNV GL.

Standarder for bærekraft

Hva i all verden er ISO 14001, og hvorfor er den relevant for bærekraftsarbeidet i din organisasjon?

Lin Jacobsen Hammer, bærekraftsansvarlig i DNV GL Business Assurance Norway AS. Foto: DNV GL.

ISO er den internasjonale standardiseringsorganisasjonen, som utarbeider og publiserer internasjonale standarder. De siste årene har det kommet til flere standarder som berører bærekraftsarbeid.

– Interessen for slike standarder er voksende fordi interessentene til selskapene; eiere, kunder, investorer og myndigheter ønsker å se at bedriftene har en evne til å overleve og være bærekraftige, sier Lin Jacobsen Hammer, bærekraftsansvarlig i DNV GL Business Assurance Norway AS.

Man har blant annet:

  • ISO 14001, en standard for ytre miljø.
  • ISO 50001, om energiledelse.
  • ISO 26000, om samfunnsansvar.

– Det finnes mange ISO-standarder som kan veilede selskap innenfor bærekraft og klima, men dette er de tre viktigste. Noen av standardene er sertifiserbare, slik at vi kan komme inn og bekrefte at de er fulgt, andre er kun veiledende ordninger, sier Hammer.

Kurser i bærekraft

DNV GL er verdens største skipsklassifikasjonsselskap målt i markedsandeler og antall ansatte. Selskapet driver også omfattende virksomhet innen sertifisering, testing, rådgivning og forskning rettet mot andre industrier enn den maritime sektoren.

DNV GL driver kurset «FNs bærekraftsmål i praksis».

– Når du finner ut hvilke bærekraftmål som er relevante for din bedrift, hva er det vi påvirker og kan påvirke, kan du også finne det du påvirker negativt og sette inn tiltak. Det er lettere å implementere og jobbe med bærekraftsmålene hvis du har en systematisk måte å jobbe fra før.

– Er det krav til å følge slike standarder?

– Det kommer an på hvilken bransje du er i. Det avhenger også av hva interessentene krever. Noen standarder må selskap ha for å kunne drive, andre er frivillige, sier Hammer.

– Noen velger sertifiseringer fordi de er en «ticket to trade», hvor kunder stiller krav til deg, og krever for eksempel ISO 14001-sertifisering for å kjøpe dine produkter eller tjenester.

– ISO 14001 innebærer at du må sikre at du vet hvilke påvirkninger du har på det ytre miljøet, hvis du for eksempel har en bedrift med utslipp til luft, vann eller grunn vil standarden hjelpe deg å systematisk kartlegge hvilke forhold du påvirker og at du har gode system for å følge opp, sier Hammer.

LES OGSÅ: Mengden pant økte med drøyt 230 millioner i 2020

Standarder og FNs bærekraftsmål

Standard Norge, som utgir standardene på norsk, har gjort en kartlegging av hvilke standarder man kan bruke for å møte de ulike 17 bærekraftsmålene til FN, alt fra ISO 9001 om ledelse til sosiale faktorer i ISO 45001 knyttet til arbeidsmiljø. Standard Norges oversikt over hvilke standarder som er aktuelle for de ulike 17 bærekraftsmålene til FN finner du her. Klikk på hvert enkelt mål for å se de aktuelle standardene.

– Hvordan er interessen for slike standarder?

– Det er veldig forskjellig fra bransje til bransje, noen der interessen ikke er så stor, men kundekravet er så stort at bransjen forholder seg til det. Mange synes kanskje det er krevende å starte et sånt type arbeid, man må kartlegge prosesser, gi opplæring og måle, sier Hammer.

– Men når bedriften får det under huden og jobber med det ser de effekten, og at de får gode beslutningsgrunnlag og støtte til å oppnå målene de har satt seg.

SIRKULÆRE STEMMER: Fra Sløsesjokk til nye arbeidsplasser

– Uavhengig tredjepart

– Hva er DNVs rolle i dette?

– Vi er en uavhengig tredjepart bedrifter kan kontakte for å få en sertifisering, vi er akkreditert for å kunne utføre revisjoner etter standardene, sier Hammer.

– DNV GL ser på hvordan strategien de har valgt og måten de ønsker å implementere den på er dokumentert, ser hvordan dette er implementert i organisasjonen, gjør intervjuer med ledelse og medarbeidere og ser om prosessene fungerer slik de er tenkt.

– Så lager vi en rapport der vi registrerer eventuelle avvik, så får bedriften en viss tid til rette avviket. Hvis vi kan si at de styrer i forhold til standarden får de et sertifikat som varer 3-5 år, avhengig av standarden. Vi følger opp kundene årlig og diskuterer status i bedriften, før vi igjen kommer på revisjon etter hvert.

– På bærekraftsfeltet vil det å være sertifisert og ha bygget en bevisst måte å jobbe på være en kjempefordel. Standardene gir et godt grunnlag for strategi knyttet til miljø, klima og bærekraft.

SIRKULÆRE STEMMER: Symbolsk bærekraft i Oslo kommune

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.