Samler tekstilbransjen til konferanse: – Vi er en skitten industri
Tekstilnæringen må gjøre massive grep for å bli mer bærekraftige. NF&TA, næringsklyngen for tekstilnæringen i Norge, inviterer til konferanse for å styrke den norske næringens kompetanse.
– Tekstiler er regnet som både den nest og den åttende verste industrien når det kommer til bærekraft. Vi er en skitten industri og vi må gjøre noe med forbruksmodellen vår. Vi kan ikke fortsette å drive med en lineær tankegang, vi må tenke sirkulært.
Det forteller Linda Refvik til Cnytt.no. Refvik er direktør i NF&TA, næringsklyngen for tekstilnæringen i Norge. Klyngens arbeid er å mobilisere aktører for samarbeid om å utvikle fremtidens sirkulære, verdiskapende og bærekraftige tekstilindustri.
Tirsdag 2. og onsdag 3. november inviterer de til NF&TA-Konferansen 2021, hovedformålet er å løfte bærekraftskompetansen i tekstilnæringen.
– Målet med konferansen er å svare på de spørsmålene bransjen har. Om hvilke ferdigheter og kunnskap som må på plass for fremtidens arbeidsplasser, sier Refvik.
LES OGSÅ: Barth Eide avviser at Brussel truer bunaden
Strenge krav på dørterskelen
Tekstiler er en av de prioriterte områdene i EU når det gjelder økt sirkularitet, og det er meldt at en egen tekstilstrategi vil bli lansert i løpet av 2021. Det er også meldt at alle land som er underlagt EUs direktiver, deriblant Norge, skal innføre separat innsamling av tekstilavfall fra 2025 og ecodesign-direktivet.
– Konferansen skal gi aktørene et bilde om hva som kommer og hvordan bransjen må legge om. Innspillene vi får vil også bli brukt i vårt strategiarbeid, forteller Refvik.
Det er drøyt 400 som har meldt seg opp til konferansen. Tirsdagen vil være rettet mot utdanning og kompetanse og onsdagen mot etablerte bedrifter og teknologi. Et sentralt aspekt er også muligheten for mingling og nettverksbygging bransjene imellom, men også mellom bransjene og studenter.
– Vi opplever et gap mellom bedriftenes behov for kompetanse og det utdanningen tilbyr i dag. De må få den nødvendige kompetansen for å kunne møte de radikale endringene som kommer, ellers vil vi ikke få dette til, mener Refvik.
LES OGSÅ: Berget av brukte klær vokser raskere enn det kan gjenvinnes
Viktig at norsk moteindustri blir bærekraftig
Norge er langt fra den største klesprodusenten i verden, men som forbrukere er vi i verdenstoppen. Refvik mener det er viktig at norske aktører er med på å drive det grønne kles-skiftet fremover, både når det gjelder produksjon og mot forbruker.
Hun mener næringen har et stort ansvar for å hjelpe forbrukerne til å bli mer bærekraftige.
– Klesskapet er like viktig som kjøleskapet, da klær er like grunnleggende som mat. Vi kan bli en ledende næring ved å vise forbrukerne om hvordan de kan drive et klimanøytralt konsum, om vi tør, sier Refvik.
Like viktig er det å jobbe med hele verdikjeden fra design til produksjonen og når tekstiler til slutt ender opp som avfall.
LES OGSÅ: Nederland innfører produsentansvar på tekstil fra 2023
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!