Skal redde en million brød fra dynga
MENY skal redusere brødsvinnet med 30 prosent, tilsvarende en million brød per år. På sikt er målet en reduksjon opp mot 50 prosent. En million brød spart, betyr 600 tonn redusert CO2-utslipp.
I Norge ligger matsvinnet på minst 417.000 tonn, eller 78 kg per innbygger, og representerer et CO2-utslipp på 1,26 millioner tonn. Nå skal MENY redusere brødsvinnet med minst 30 prosent, tilsvarende en million brød på et år.
– Å få ned matsvinnet er viktig for oss. Det handler om klima, etikk, økonomi og ressursbruk. En million brød spart betyr 600 tonn redusert CO2-utslipp. Det betyr også at betydelig mengder matkorn, brukt til å produsere brød, ikke ender som grisefôr, sier Mari Kristine Kasbo, kategoriansvarlig bakeri i MENY i en pressemelding.
LES OGSÅ: MENY ruller ut handlekurver laget av søppel fra havet
Går loffen til livs
Ifølge butikkjeden står dagligvare for 15 prosent av matsvinnet i Norge, med bakevarer, frukt og grønnsaker som verstingene. Husholdninger står for 55 prosent av matsvinnet, og kaster 170.000 brød hver dag, tilsvarende 9,3 kg per person i året.
MENY tar derfor først tak i svinnverstingen, altså brød. Og i løpet av våren rulles et automatisk stekeverktøy ut i alle MENY-butikker. Teknologien hjelper butikkene med å steke opp riktig mengde brød gjennom åpningstiden. Det betyr riktigere utvalg og ferskere brød i hele åpningstiden, og færre overflødige brød ved stenging.
LES OGSÅ: Blir dette den nye sushien?
Har for mye brød igjen før stenging
Kasbo forteller at de til nå har basert stekingen av brød på historiske data, erfaringer og magefølelse med det resultat at de ofte har hatt alt for mye brød igjen ved stenging.
– Nå skal vi tilpasse stekingen gjennom dagen basert på teknologi og faktisk kjøp. Vi skal ha et stort utvalg av ferske brød, men samtidig tørre å gi kundene noe færre valg mot stenging, sier Kasbo som legger til at MENY som del av sin nye løsning skal ha større fokus på bestselgere, tilby halvstekte brød som kan stekes hjemme og involvere kundene via ærlig forbrukerkommunikasjon.
Teknologien, som fikk sin verdenslansering på MENY Ringnes Park i Oslo onsdag 12. mai, er utviklet av norske Link Retail, med økonomisk støtte fra Innovasjon Norge.
– Dette er en innovasjon flere kommer til å ville kopiere. Vi har alt fått henvendelser fra andre i Europa. Bruk av teknologi og big data i måten å tenke utvalg, varetrykk og matsvinn på er helt nytt i europeisk sammenheng, sier Simon Fossum, prosjektleder i Link Retail.
Greit med mindre utvalg
Anne Marie Schrøder i Matvett forteller at undersøkelsene deres viser at forbrukerne ønsker å bidra til mer bærekraftige løsninger og at tiden nå er moden for å justere varetrykket.
– Vi er en brødnasjon, derfor er prosjektet til MENY så viktig. Ferske bakervarer er blant varegruppene med høyest matsvinn i hele verdikjeden, også i butikk. Vi har lenge tatt til orde for at butikk må tørre å ta grep for å endre normen om bugnende utvalg så lenge kunden er på lag.
Ifølge en fersk Matvett-undersøkelse opplyser 9 av 10 nordmenn at kutt i matsvinn er et viktig klimatiltak. 80 prosent mener også at det er greit å redusere brødutvalget mot slutten av åpningstiden dersom det fører til at mindre brød blir til grisefôr eller blir kastet.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!