Sirkulære stemmer
Det er et blindspor å koble forbrenningsavgiften med prisregulering på fjernvarme, mener Jon Iver Bakken i FGA. Foto: Jens Egil Heftøy

Dobbelt så høy CO2-beskatning som i Sverige

Forbrenningsgruppa i Sirk Norge (FGA) er positiv til at regjeringen velger å fryse forbrenningsavgiften i 2025, samtidig som man er skuffet over at den norske beregningsfaktoren økes og at man signaliserer en signifikant avgiftsøkning i 2026. Dette støttes også av Sirk Norge.

Til tross for at avgiften fryses, er det viktig å understreke at det gjeldende avgiftsnivået i Norge per 2024 er svært høyt i forhold til det reelle svenske nivået. I praksis vil de fleste norske forbrenningsanlegg i 2025 ha en dobbel så høy CO2-beskatning som svenske anlegg.

Dette er problematisk da nesten 90 prosent av norsk restavfall til forbrenning er konkurranseutsatt, og har i det siste medført røde tall for å beholde restavfall til forbrenning på norsk jord og sikre energiforsyning til byene.

FGA mener også at det både er uheldig og uriktig at den norske beregningsfaktoren for fossil CO2 justeres til 0,592 uten at det oppgis en grunn. Dette gjør at differansen til den svenske faktoren øker ytterligere i norsk disfavør. Den svenske beregningsfaktoren er basert på snittet av en rekke pålitelige C14-målinger, mens den norske faktoren er basert på langt mer usikre plukkanalyser, i hovedsak kun på husholdningsavfall.

I sum gjør disse forholdene at den svært krevende økonomiske situasjonen for norske forbrenningsanlegg fortsetter i 2025.

FGA understreker at man er positive til en felles europeisk inkludering i det europeiske kvotesystemet ETS, men på vei dit er det viktig at ikke de særnorske avgiftene tar livet av norske anlegg og setter både lokal energiforsyning og avfallsberedskap i fare. I påvente av ETS mener vi det er nødvendig at avgiften reduseres ned til et nivå som ikke overstiger det reelle svenske avgiftsnivået. Det vil sikre likere konkurranseforhold og gi norsk forbrenningsbransje mer forsvarlige rammevilkår i en nødvendig omstillingsperiode, ikke minst for implementering av kapitalkrevende tiltak som CCS.

Vi ønsker også å kommentere følgende som regjeringen skriver i Grønn Bok: «Regjeringen har evaluert dagens avgift på avfallsforbrenning, jf. anmodningsvedtak nr. 514, og foreslår på bakgrunn av dette å kun prisjustere avgiften i 2025 for at regjeringen skal få tid til å vurdere endringer i prisreguleringen på fjernvarme med mål om å gi fjernvarmeaktørene mer fleksibilitet i prisingen. Ev. ny prisregulering skal fremdeles ivareta husholdningene. Avgiften på utslipp fra avfallsforbrenning vil trappes videre opp mot det generelle nivået for CO2-avgift i 2026.».

Det er viktig for FGA å påpeke at selv om overskuddsvarmen fra anleggene spiller en svært viktig rolle i energiforsyningen til største byene i landet, er mange av de største medlemmene i FGA primært avfallsaktører, ikke fjernvarmeaktører, og sånn sett ikke direkte omfattet av prisreguleringen på fjernvarme.

Restavfall er ikke et brensel i klassisk forstand, og det er behandling av restavfall som ikke kan eller bør materialgjenvinnes som er forbrenningsanleggenes primære oppgave. Vi viser også til at den viktigste årsaken til en forbrenningsavgift er at den skal treffe avfallsaktører oppstrøms, og dermed gi insentiver til redusert avfallsproduksjon og økt materialgjenvinning. Å koble prisregulering av nedstrøms fjernvarmeproduksjon med nivået på CO2-avgift på avfallsforbrenning er derfor et blindspor.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.