– Er dette god klimapolitikk?
Resultatet er at de som ikke satset på innovasjon og klimaløsninger ser ut til å stå igjen som vinnere, sier Fredrik Aarskog fra TECO 2030 i dagens kommentar.
I forrige uke signerte en av våre konkurrenter en kontrakt på 165 millioner for 6.3 MW brenselsceller som skal installeres på et italiensk-bygget cruise-skip mot slutten av 2025.
TECO 2030 er med i liknende prosjekter.
Kontrakten ble signert bare 3 uker etter klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen påstår at teknologien ikke er klar, og kravene for nullutslipp for cruiseskip i verdensarvfjordene derfor må utsettes fra 2026 til 2032.
Er dette verdensrekord i innovasjonshastighet?
Eller kan det være at flere cruise-aktører har utviklet nullutslippsløsninger i det stille for å forberede seg på nullutslippskravene som ble vedtatt på Stortinget i 2018, og at kravet faktisk virket?
Nå er det altså cruiseskip under bygging med tilstrekkelig brenselcellekapasitet til å seile utslippsfritt i verdensarvfjordene, med levering antakelig i 2026, i tide for å nå det opprinnelige målet til Stortinget.
Dessverre kan det se ut som at motstanderne mot nullutslipp, de som ikke tok kravet på alvor og ikke satset på teknologiutvikling, har gjennomført en vellykket lobbykampanje og skapt frykt hos lokalbefolkningen om at all trafikk ville forsvinne. Det var disse aktørene som ble fremhevet av Sjøfartsdirektoratet som var ansvarlig for høringen.
Igjen viser det seg at de som ikke satset på innovasjon og klimaløsninger står igjen som vinnere.
Er dette god klimapolitikk?
Se også:
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!