Nyheter
Grønn Punkt Norge-sjef Janaa Røine omkranset av vinnerne fra Kjeldsberg kaffe/Rema 1000, Mill International, Norfersk og FoodTrade. Foto: Jens Egil Heftøy

Disse vant Plastløfteprisene

Fikk heder og ære på Sommero i Oslo tirsdag.

Grønt Punkt Norges Plastløftepriser gis til medlemsselskaper som har utmerket seg med å ta bærekraftige valg for emballasjen sin.

Prisene deles ut i fire kategorier: Økt bruk av resirkulert plast, Reduksjon av unødvendig plast, Design for gjenvinning og Holbarhetsprisen.

96 av Grønt Punkt Norges 4.500 medlemmer gjennomførte Plastløftet i fjor.

– Men de står for 37 prosent av tonnasjen som våre medlemmer setter på markedet, sa juryleder og utviklingssjef i Grønt Punkt Norge, Johannes Daae.

– Utfordrende å velge nominerte

– Det har vært vanskelig. Diskusjonene har gått tett. Det har blitt mange timer med diskusjon, sa Daae fra scenen.

Holdbarhetsprisen: FoodTrade

Årets holdbarhetspris var den første som ble delt ut.

– For oss er dette den gjeveste prisen. Matproduksjon står for 30 prosent av klimagassutslippene. Økt holdbarhet er et av de viktiste tiltakene for å redusere matsvinn, sa jurymedlem Anne-Grete Haugen fra Matvett da hun delte ut prisen.

FoodTrade vant prisen for å ha både forlenget holdbarheten på sine nøtter, frø og tørket frykt. Selskapet erstattet ikke-gjenvinnbart laminat med gjenvinnbar PP-emballasje.

«): Foodtrade forbedret i høst sin emballasje på nøtter, frø og tørket frukt fra en ikke-gjenvinnbar PE-PET emballasje. Først byttet de til en 100 prosent MDO-PE, men oppdaget at den reduserte holdbarheten. Nå har de landet på en PP med AIOx barriere, som ikke bare er godt gjenvinnbar, men også gir tre ganger så lang holdbarhet. Det er veldig positivt at FoodTrade jobber for å forbedre gjenvinnbarheten, samtidig som de tar holdbarheten på alvor, ved at de fortsetter å lete etter løsninger som tilfredsstiller behovet for lang holdbarhet og gjenvinnbarhet», skriver juryen i sin begrunnelse.

Økt bruk av resirkulert plast: Norfersk

Grønt Punkt Norges daglige leder Janaa Røine sto for utdelingen av prisen for økt bruk av resirkulert plast.

Den prisen gikk til Norfersk for deres kjøttskåler i rPET.

– 70 prosent av all plast Norfersk tilfører markedet er resirkulert. Det utgjør nesten 600 tonn, sa juryleder Daae.

«Norfersk har fullført et prosjekt hvor de har gått over til rPET-skåler, der skålene består av 99 prosent gjenvunnet PET fra brukte skåler og brett. Siden denne plasten ikke er godkjent for matkontakt, er det en prosent jomfruelig PET på innsiden. Dette er en veldig spennende tilnærming til bruk av rPET i matemballasje, uten å ta materiale ut av det lukkede kretsløpet for drikkevare. Resultatet er at 70 prosent av all plast Norfersk tilfører markedet er gjenvunnet plast, som utgjør nesten 600 tonn», heter det i juryens begrunnelse.

Reduksjon av unødvendig plast: Mill International

Varmeovnprodusenten vant prisen for at de har erstattet EPS med pappemballasje for å pakke inn sine varmeovner.

– Mill har redusert med 40 til 50 tonn. Og ved å bytte til pappemballasje har de økt sannsynligheten for at emballasjen blir kildesortert, sa juryleder Daae.

«Ved å revidere emballasjen til alle sine ovner og jobbe aktivt for å finne alternativer til plast der det er mulig, har Mill redusert sin plastbruk med 40-50 tonn. EPS har blitt erstattet med papp og dermed har Mill økt sannsynligheten for at emballasjen kildesorteres riktig, og redusert behovet for at forbruker må transportere emballasjen til gjenvinningsstasjon. Mill har også erstattet skrueposen med kartong og fjernet andre poser, så den eneste plasten som er igjen er den rundt selve ovnen, som sikrer at papirstøv ikke skaper problemer. I tillegg har de lykkes med å erstatte plasthåndtaket med vevd papir, som gjør at hele kartongen kan sorteres som kartong og dermed gjør kildesorteringen lettere», begrunner juryen.

Design for gjenvinning: Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000

Vinnerne får prisen for å ha innført en kaffeemballasje i monomaterialet PE

– Kaffen er et krevende produkt å emballere. På sikt skal hele kaffesortimentet pakkes i gjenvinnbar emballasje. Det vil resultere i 50 tonn gjenvinnbar, og redusere plastbruken med fem tonn, sa Daae.

«Kjeldsberg kaffe har i samarbeid med Rema 1000 utviklet en gjenvinnbar emballasje i monomateriale PE med EVOH barriere for kaffe. Kaffe er et krevende produkt å emballere, når både gjenvinnbarhet og holdbarhet skal ivaretas. Den nye kaffeposen reduserer også plastbruken med 10 prosent. I første omgang er det økologisk kaffe som har fått ny emballasje, noe som utgjør ca. ett tonn. På sikt skal hele kaffesortimentet gå over, som vil gjøre 50 tonn emballasje gjenvinnbar og redusere plastbruken med 5 tonn. At Kjeldsberg kaffe i samarbeid med Rema 1000 har funnet frem til en gjenvinnbar emballasje viser at det er mulig å finne gode løsninger også for produktene som er mest krevende å emballere», skriver juryen.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.