Nyheter
Maskin som foredler dekkmaterialet ned til finkuttet størrelse (15-50 mm).
Maskin som foredler dekkmaterialet ned til finsnitt (15-50 mm).

Verdensledende dekkgjenvinning starter i Linköping

I lokalene til Tekniska Verken på Gärstad i Linköping åpner Swedish Tire Recycling (SDAB) et anlegg som skal håndtere opptil halvparten av de 90 000 tonn utgåtte dekkene som samles inn årlig i Sverige. Åpningen vil finne sted etter sommeren.

I 2021 presenterte Swedish Tire Recycling planene om at de sammen med lokale partnere skulle bli ansvarlig for detlandsomfattende innsamlings- og gjenvinningssystemet for uttjente dekk fra i år. Som en del av dette arbeidet settes det i drift nye gjenvinningsanlegg rundt om i landet, hvor det største er knyttet til Tekniska Verken og Linköpings største gjenvinningssenter Gärstad.

Wastefront sikrer distribusjonsavtale

– Samarbeidet med Tekniska verken er optimalt da de i likhet med svensk Dekkåtervinning har som mål å øke ressursutnyttelsen og minimere påvirkningen på miljøet. Det er en gjensidig inspirasjon, sier Fredrik Ardefors, administrerende direktør i Swedish Tire Recycling.

Det føles godt at Svensk Dekkåtervinning etablerer seg i vårt område. Med det får vi en leietaker hvis drift er godt i tråd med vår egen, som er basert på blant annet håndtering av restprodukter og gjenvinning for å nå vår visjon om å bygge verdens mest ressurseffektive region, sier Michael Fahlström, forretningsområdesjef Varme og kjøling på Tekniska Verken.

Årsjö Recycling AB, som blir Swedish Tire Recyclings største partner, skal stå for driften av anlegget i Linköping. Under pågående forberedelser har det vært fokus på håndtering av innkommende dekk samt moderne produksjonsmetoder, med mål om å optimalisere bruksområder for det resirkulerte materialet.

Funksjon og nytte

– Filosofien bak anlegget er å bedre tilpasse materialet til kundenes behov. Vi tilpasser hele verdikjeden, fra verksted til levering av materialer, for å skape funksjons- og miljøgevinster i de ulike bruksområdene, sier Fredrik Ardefors.

Utgåtte dekk vil bli kuttet, makulert og granulert i en spesiell prosess for valgt granulering. Granulat er en råvare som kan brukes i nye bruksområder. Det er et helt nytt steg med mulighet for å tilføre stor verdi.

Swedish Tire Recycling og Tekniska Verken håper etableringen av det nye gjenvinningsanlegget vil føre til inspirasjon, kunnskap og nye perspektiver på gjenvinning samt fordelene med dekkgummi som resirkulert råstoff i bærekraftsarbeidet, skriver de i en felles pressemelding .

Nesten hele gjenvinningsprosessen ved det nye anlegget vil foregå under tak eller innendørs for å redusere miljøbelastningen og beskytte det gjenvunne stålet mot rust. I tillegg gjør det det allerede lave støynivået enda lavere.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.