Nyheter
Tønnes Thompson, managing partner Stakeholder. Foto: Stakeholder.

– Avgjørende å få inn de største privateide aktørene i dette markedet

I dagens sommerintervju møter du Tønnes Thompson – managing partner Stakeholder.

Hva har vært det viktigste for biogassbransjen det siste halvåret slik du ser det?

For å starte med markedet – prisen på naturgass i Europa har fra årsskiftet falt med 70 prosent. Vi er tilbake på det prisnivået vi hadde i september 2021, mer «normale nivåer». Det påvirker biogassbransjen i Europa og Norge. Det har vært annonsert noen store investeringsplaner i biogassproduksjon, fra noen av verdens største finansielle og industrielle aktører. Det ser vi på som svært positivt. Dette er en kapitalkrevende industri hvor det er store skalafordeler, skal vi lykkes med vekst er det avgjørende å få inn de største privateide aktørene i dette markedet. Kommunalt eierskap har kanskje vært viktig tidligere for å få prosjekter til å fly, men for å ta den norske satsningen videre trenger vi helt andre aktører. BP og Shell har tatt store posisjoner, men jeg savner en mer aggressiv tilnærming fra vår egen energigigant Equinor. De kan gass, satser tungt innen fornybar energi, så hvorfor ikke ta posisjoner i biogass?

Rammevilkårsendringene her hjemme for transportsektoren er uheldig, og det skaper mye støy. For lastebileierne er det ekstremt vanskelig å forholde seg til et så skiftende regelverk. Næringspolitikk trenger ikke være statisk, men den må være stabil og relativt forutsigbar. Det kan vi ikke kalle den norske biogasspolitikken. Men, jeg har stor tro på etterspørselen etter biogass, nesten uavhengig av transportsektoren på land.

Og hva tror du blir det viktigste for bransjen det neste halvåret?

Gassprisens videre utvikling blir viktig, det blir spennende å se hvordan aktørene reagerer på en normalisering av prisene. Men dagens priser trenger ikke være representative for prisen vi har etter sommeren, hvis det er en ting de siste årene har lært oss er det at dette markedet endres ekstremt fort.

Det blir interessant å se hvordan transportsektoren reagerer på endrede rammevilkår. For logistikk- og massetransportaktørene er det i dag i noen segmenter konkurransemessige fordeler av å levere tjenester uten utslipp. Særlig de som leverer til offentlig sektor. Derfor er det ikke helt klart for oss hvor utløsende støtten har vært. For deler av aktørene har det sikkert vært avgjørende, men vi tror ikke dette gjelder alle. Nullutslipp er god butikk hvis du øker konkurransekraften – og klarer å ta deg bedre betalt.

Du blir utpekt til Enova-sjef for en dag: Hvilket område, felt eller bransje vil du tildele Enova-midler?

Min første jobb var i Olje- og energidepartementets seksjon for industri og internasjonalisering, målet var å fremme norsk leverandørindustri i Norge og ut i verden. Jeg ville brukt min dag i Enova til å øke støtten mot maritim sektor og leverandørindustrien der. Utvikling av nullutslippsteknologi til maritim sektor burde være et område Norge virkelig kan være verdensledende innen. Og bare for å ha sagt det – biogass er utmerket for å kutte utslipp fra maritim sektor. 

Hva skal du gjøre i sommerferien?

Norgesferie med familien. Båtliv på Hille utenfor Mandal, fjellturer i Valdres og late dager ved Tyrifjorden er en foreløpig plan. Vi har to gutter på 5 og 6 år så det blir nok mye bading, sykling og fotball i sommer.

Trykk for å se flere deltakere i sommerintervju-serien

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.