Airbus og CFM International vil revolusjonere flybransjen
De to selskapene har nettopp signert en avtale der der forplikter seg til å lansere et flygende hydrogenprosjekt innen 2025. Det stopper ikke der heller, for målet er kommersielle flyvninger i løpet av 2035.
Det bekrefter de to selskapene i en rykende fersk pressemelding. At Airbus er på hugget når det gjelder hydrogen er ingen overraskelse, vi har blant annet omtalt at de jobber hardt for å gjøre Asia til en slags hotspot for hydrogenfly.
Denne gangen er det altså CFM International de samarbeider med, et selskap som eies av GE og Safran Aircraft Engines, og målet er altså å få et demonstrasjonsprogram basert på hydrogen på vingene innen midten av dette tiåret.
Bruker A380 for å få nullutslippsfly på vingene innen 2035
Samarbeidet går i første omgang ut på å teste en direkteforbrenningsmotor drevet av hydrogen på bakken og fly, og målet er altså at et nullutslippsfly skal kunne tas i bruk innen 2035.
Og denne gangen er det ikke noe minifly som skal brukes. Her tar de i bruk en A380, som vil bli utstyrt med tanker for flytende hydrogen på Airbus anlegg i Frankrike og Tyskland. Airbus vil også definere kravene til fremdriftssystemet av hydrogen, overvåke selve flytestingen, og stille med A380-plattformen for å teste hydrogenforbrenningsmotoren.
CFM vi på sin side stå for modifiseringen av brenneren, drivstoffsystemet og kontrollsystemet som kjøre på hydrogen. Flyets amerikanske hydrogenmotor vil for øvrig bli montert bak på flykroppen for å ha kontroll på eventuelle utslipp og ikke komme i konflikt med flyets vanlige fremdriftsmotorer. Som forventet vil naturlig nok CFM gjennomføre et omfattende bakketestprogram før selve flytestingen startet.
Norwegian gjør bærekraftig flydrivstoff tilgjengelig for forretningskunder
Et stort skritt i riktig retning
— Med dette tar Airbus et stort skritt i retning av en æra av hydrogendrevne fly, ja dette er på på nivå med lanseringen av vårt ZERO konsept tilbake i september 2020, sier Sabine Klauke, Airbus øverste tekniske sjef.
— Ved å utnytte ekspertisen til amerikanske og europeiske motorprodusenter gjør vi store fremskritt innen hydrogenforbrenningsteknologi, og viser tydelig at flybransjen tar målet om flyvninger med nullutslipp alvorlig, sier hun.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!