Nyheter Tungtransport
Samferdselsminister Jon Ivar Nygård har holdt innlegg. Det håper Per Øyvind Voie fra Vireon bærer bud om lysere tider. Foto: Fredrik Naumann (Felix Features), Vireon og Øyvind Paulsen

Lovet samferdselsministeren støtte til fyllestasjoner i 2026?

Enten er ikke samferdselsminister Jon-Ivar Nygard oppdatert på hva Enova holder på med – eller så kom han kanskje med en positiv nyhet for 2026?

Denne uken var samferdselsministeren på scenen under NHOs store Transport- og logistikk konferanse, og Samferdselsdepartementet har nå lagt hele Nygårds innlegg ut på sine nettsider.

Der innleder han med å si at han skal fortelle litt om samferdselsbudsjettet for neste år. Og legger til: «Så krysser vi fingrene for at jeg ikke sier noe feil». Etter innlegget er vi flere som nå lurer – sa du noe feil, Nygård, eller kom du med en positiv nyhet for 2026?

Før vi går til den mulige feilen – eller svært positive nyheten, noen andre refleksjoner rundt statsrådens innlegg.

Ny sikkerhetspolitisk situasjon og mer ekstremvær

I tillegg til klima er samferdselsministeren tydelig på at både en ny og alvorlig sikkerhetspolitisk situasjon og økende ekstremvær er utfordringer Norge som nasjon må ruste seg for. Begge deler taler virkelig for å stille spørsmålstegn om det er riktig å satse utelukkende på batterielektrisk mobilitet.

Men tar vi konsekvensen av utfordringene Nygård peker på?

Selv om PST har advart, har nemlig stadig flere norske byer og fylkeskommuner investert i elbusser fra Kina.

Denne uken kom nyheten om at disse elbussene kan fjernstyres fra Kina. Kanskje det ikke hadde vært så dumt å ha en viss andel med hydrogenbusser fra europeiske produsenter som et supplement?

De fleste husker også vinterkaoset på Østlandet i fjor når elbusser som ikke taklet kulda måtte erstattes med dieselbusser. Med mer ekstremvær i vente kan det kanskje være lurt å ha mer enn en nullutslippsteknologi å spille på?

Hårete mål for utslippskutt

Selv om Samferdselsministeren gir få svar på spørsmålene over er det i alle fall et område han er veldig tydelig på:

«Det er neppe mulig for Norge å innfri sine internasjonale forpliktelser om utslippskutt uten kraftige reduksjoner i utslippene fra transport» sier Nygård.

Og fortsetter: «Regjeringen har tatt flere grep for å få fart på innfasingen av tunge nullutslippskjøretøy. Enova har programmer som støtter innkjøp av hydrogen- og el-lastebiler, og programmer som støtter etablering av lade- og fylleinfrastruktur.

På den måten kan «høna eller egget»-problemet overkommes. Altså problemet med at «ingen» vil kjøpe nullutslippslastebil før de er sikre på å få ladet opp eller fylt drivstoff, og ingen vil tilby lading eller drivstoff før de er sikre på å ha kunder.»

Nyhet eller feil?

Beskrivelsen til Nygård er det vanskelig å være uenig i:

Tungtransporten er virkelig et av områdene hvor Norge raskt kan kutte utslipp.

Både batterielektriske og hydrogendrevne løsninger er tilgjengelige i markedet i dag. Og høna eller egget problemet er utvilsomt fortsatt en utfordring for alle som vil satse på ny nullutslippsteknologi. Derfor har blant annet Enova nylig gjeninnført den tidligere avskaffede støtten til bedriftslading.

Men, kjære statsråd, Enova avsluttet i 2025 sitt støtteprogram til hydrogenfyllestasjoner.

Så selv om de fortsatt støtter hydrogenlastebiler, blir de som eventuelt investerer i det stående uten den nødvendige infrastrukturen til å ta disse i bruk. Var ditt utsagn om at de støtter fyllestasjoner en lovnad om at støtten kommer tilbake i 2026 – eller en feil?

For å bruke dine egne argumenter; av hensyn til både klimakutt, ekstremvær og sikkerhetspolitikk må vi ruste nasjonen. Da er det neppe lurt å legge alle eggene i en kurv.

Vi håper du og Enova raskt avklarer at hydrogen igjen skal satses på i 2026 – vi er klare til å bistå!

– Enovas begrunnelse er vanskelig å forstå

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.