
Nytt konsulentfirma med fokus på maritim industri
Det var flere kloke hoder som mistet jobben da TECO 2030 gikk konkurs før jul. Nå har noen av dem startet nytt selskap, og ikke uventet fokuserer de fortsatt på det grønne maritime skiftet.
Etter at TECO 2030 måtte krype til korset og melde oppbud i begynnelsen av desember, kunne vi i går fortelle at Tore Enger allerede er i gang med et nytt selskap kalt TECO 2030 Energy Solutions.
Men det blir en satsing uten flere av hans tidligere kollegaer. I går fikk vi nemlig bekreftet at Fredrik Aarskog – tidligere direktør for forretningsutvikling i TECO 2030 har startet nytt selskap.
Møt Styri
– Det stemmer, sier Aarskog. Når TECO 2030 gikk over ende hadde vi i realiteten to valg: Å søke nye utfordringer hver for oss, eller å benytte anledningen til å ta sats og bygge noe helt nytt der vi sammen kunne dra nytte av den kompetansen vi allerede hadde tilegnet oss.
– Vi valgte det siste alternativet – og i går kunne vi endelig fortelle at vi er i gang med vårt nye selskap som altså heter Styri, forteller Aarskog til Hydrogen24.
Gratulerer! Hvem andre er det som kommer fra TECO-systemet?
– Takk skal du ha. Styri er startet sammen med mine tidligere kollegaer Robert Monsen, Emil Vestum og Bastian Solbakken, så per i dag er vi altså fire personer. Etter at ryktene begynte å gå har vi imidlertid fått et par henvendelser allerede, så det kan godt hendt at vi blir flere innen kort tid, men det får vi nesten komme tilbake til, sier Aarskog.
Hvem vil dere ha som kunder?
– Vi er jo et team av dedikerte ingeniører som ønsker å gjøre en forskjell for miljøet, kundene og for fremtiden. Med vår bakgrunn vil det derfor være naturlig å jobbe med grønne drivstoff, spesielt inn mot maritim sektor.
– Noe av det som er unikt med oss er at vi har reell kompetanse når det gjelder integrering av nye grønne energikilder i skipsfarten. Vi har jo tidligere jobbet mye med hydrogen og brenselceller, men denne erfaringen kommer også til nytte ved andre drivkilder – som for eksempel ammoniakk eller metanol, forteller Aarskog.
– Poenget er ganske enkelt at vi har god erfaring med godkjennelsesprosessene som gjelder for bruk av de nye grønne drivstoffene i skip eller ved bunkringsanlegg, og det er altså en kunnskap vi ønsker å dele, forteller han.
– I tillegg kan vi skilte med praktisk erfaring når det gjelder å søke på støtteordninger. Det gjelder både ordninger i norsk regi – altså Innovasjon Norge eller Enova, eller inn mot EU-systemet. Dette vet vi jo at mange synes er komplisert, og her kan vi altså bidra, sier Aarskog.
Spennende. Dere har kanskje hanket inn noen kunder allerede som du har lyst til å fortelle om?
– Det er nok litt tidlig for det nå, vi startet tross alt offisielt i går. Men samtidig har vi jo noen gode samtaler i gang allerede, så jeg håper vi kan fortelle mer om det snart, avslutter Aarskog.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!