Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Sirkulære stemmer Maritimt
Fredrik Aarskog fra TECO 2030. Foto: Privat

– Er dette god klimapolitikk?

Resultatet er at de som ikke satset på innovasjon og klimaløsninger ser ut til å stå igjen som vinnere, sier Fredrik Aarskog fra TECO 2030 i dagens kommentar.

I forrige uke signerte en av våre konkurrenter en kontrakt på 165 millioner for 6.3 MW brenselsceller som skal installeres på et italiensk-bygget cruise-skip mot slutten av 2025.

TECO 2030 er med i liknende prosjekter.

Kontrakten ble signert bare 3 uker etter klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen påstår at teknologien ikke er klar, og kravene for nullutslipp for cruiseskip i verdensarvfjordene derfor må utsettes fra 2026 til 2032.

Er dette verdensrekord i innovasjonshastighet?

Eller kan det være at flere cruise-aktører har utviklet nullutslippsløsninger i det stille for å forberede seg på nullutslippskravene som ble vedtatt på Stortinget i 2018, og at kravet faktisk virket?

Nå er det altså cruiseskip under bygging med tilstrekkelig brenselcellekapasitet til å seile utslippsfritt i verdensarvfjordene, med levering antakelig i 2026, i tide for å nå det opprinnelige målet til Stortinget.

Dessverre kan det se ut som at motstanderne mot nullutslipp, de som ikke tok kravet på alvor og ikke satset på teknologiutvikling, har gjennomført en vellykket lobbykampanje og skapt frykt hos lokalbefolkningen om at all trafikk ville forsvinne. Det var disse aktørene som ble fremhevet av Sjøfartsdirektoratet som var ansvarlig for høringen.

Igjen viser det seg at de som ikke satset på innovasjon og klimaløsninger står igjen som vinnere.

Er dette god klimapolitikk?

Se også:

– Sterkt beklagelig

En tapt mulighet for bærekraft i verdensarvfjordene

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere