Nyheter LEDER

Nei, nei, nei …dette må bli slutt!

«Lua av» er en litt småstreng barnesang av Margrethe Munthe som av mange ble forbundet med litt strenge og oppdragende sanger. Men de fleste sangene hennes er koselige sanger som gir god stemning – gir klimadebatten god stemning til folk flest?

Over halvparten av de spurte bileierne i Norge er i stor eller svært stor grad avhengige av bilen sin, viser en undersøkelse blant bileiere i Norden gjennomført av YouGov på vegne av Santander.

Hvis man hadde spurt en småbarnsfamilie i Lier eller Asker utenfor Oslo, ville man fått samme svar som en familie bosatt i Odda – eller nær sagt i hvilke som helst kommune utenfor storbyene.

Men tar vi urbane klimaforkjempere hensyn til folk flest og deres primære daglige behov? Nei, jeg tror ikke det.

De fleste vil si seg enige i at vi må kutte utslippene. Men samtidig må vi bokstavelig talt få hjulene til å gå i det daglige. Å pålegge Ola og Kari å kutte bilkjøringen uten å gi dem alternativer er faktisk det som skjer i østlandsområdet – og i andre deler av landet.

Togene går i hytt og pine og det er ikke satt opp busser for å erstatte biltrafikken inn til byene. Og for mange i distriktene vil det aldri bli aktuelt med verken buss, tog eller trikk. Og i hvertfall ikke sykkel.

Det betyr at miljøorganisasjoner, politikere og myndigheter blir møtte med oppgitthet og tidvis raseri når dagen ikke går opp med jobb, henting i barnehage og gjennomføring av fritidsaktiviteter.

I tillegg kan jeg av egen erfaring legge til, som urban helårssyklist, at nesten all handling og sosialt liv legges i bydelen der jeg bor. Det begrenser definitivt utslipp gjennom minimal reising, men stimulerer kjøpesenter-monopol og begrenser kontakt med kulturliv og handel – kort sagt mennesker i andre bydeler. Er det bare positvt?

Nei, sannsynligvis ikke.

Her kommer by- og samfunnsplanlegging inn i et bildet som er mer fargerikt enn «for og mot biler». Og her har både organisasjoner, myndigheter og idealister sviktet grovt. Hvis vi hadde begrenset biltrafikken samtidig som alternativer ble lansert, ville Ola og Kari sett en logikk i «det grønne skifte». Nå ser folk flest bare idiotien i det.

For det er idiotisk å ødelegge dagen til så mange mennesker som man opplever i og rundt eksempelvis hovedstaden i dag. Når man skal gjøre store endringer i hverdagen til folk flest, må det planlegges. Når målsettingen er å redusere biltrafikken, må dette skje ved å gi alternativer. Innfartsparkeringer, tilstrekkelig med busser, oppgradering av jernbane og t-bane.

Å latterliggjøre bilister i milelange køer skaper bare aggresjoner og negative holdninger til nødvendige klima- og miljøtiltak. De færreste sitter i kø fordi de trives med det. Dette må bli slutt!

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.