Nyheter Helgekommentar

Billigere å sirkulere mennesker enn å bygge nye veier og boliger?

Boligproblemene i Oslo består i at det ikke er nok boliger og rimelige nok boliger til de som ønsker å bo, studere og arbeide i Oslo. Løsningen kan være en jernbane som raskt kan flytte dagpendlere med radius 150 km til Oslo på en time.

Leste du Aftenposten i august 1984, 1994, 2004, 2014 og nå i 2024 skulle du trodd det var samme journalisten som skrev og samme personen som ble intervjuet, for budskapet er det samme.

Det er ikke nok boliger i landets hovedstad til de som vil flytte hit. Og de boligene som ligger til salg er for dyre fordi de er så få at prisene drives opp. Og på toppen av det hele har det blitt ulønnsomt å leie ut såkalte sekundærboliger. Til og med profilerte boligeksperter legger sine ekstra-leiligheter ut for salg nå. Da blir det også enda dyrere og vanskeligere for de som vil leie bolig i hovedstaden.

Aftenpostens årevise boligreportasjer følges opp med de merkeligste og mest kreative politiske forslagene til hvordan man kan hjelpe førstegangskjøpere uten rike foreldre inn på boligmarkedet. Utfordringen er at jo mer penger de kan betale for sin første bolig, jo flere vil kjøpe de allerede begrensede antall boliger – og jo mer stiger prisene.

Å bygge i høyden og bredden vil sannsynligvis forsterke problemene. Jo flere som får bo i Oslo – jo flere vil flytte til og bo i Oslo.

Derfor bør vi gjøre det mulig å bo 150 km fra Oslo og så dagpendle med en times togreise inn til Oslo. Hvis det lykkes, vil man kunne dagpendle Skien, Porsgrunn, Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Holmestrand, Hønefoss, Eidsvold, Hamar, Lillehammer, Drøbak, Halden og Fredrikstad.

Tenk hvilke boligressurser, arbeidsmarked, handel, studie og ikke minst helseregion man kunne etablert? Uten å måtte bygge nytt – med unntak av jernbanen. Offentlige ansatte skulle – slik man allerede gjør i Sverige – fått påbud om kun bruk av kollektiv transport i denne regionen. Og kanskje kunne vi flyttet offentlige virksomheter ut til ovennevnte byer, når man kan reise dit på tog en time fra Oslo?

2-etasjes tog som kjører 200 km i timen! Tenk for en småbarnfamilie å kunne bo i Larvik i enebolig til fem millioner når foreldrene bruker like lang tid til jobben som de som betaler dobbelt så mye for et hus på Fjellhamar i dag?

Og tenk hvordan industribedriftene på Herøya eller Øra kunne vokse fordi ekspertene deres dagpendler fra Oslo. Og toget vil også kunne transportere kontainere til og fra næringslivet i disse byene, slik at man kunne redusert bruken av trailere.

Og til slutt – kanskje vi slapp å bruke så mye penger på bil og veiutbygging i dette sentrale østlandsområdet, fordi det nå vil gå mye raskere å kjøre tog.

For det må da være billigere å sirkulere mennesker mellom byer enn å stadig bygge nye veier og boliger?

Med ønske om en bærekraftig og fin weekend!

Om helgekommentar

Hver fredag legger Cnytt.no ut en helgekommentar som ligger som toppsak til mandag morgen. Den legger vi utenfor betalingsmur slik at den kan deles fritt i sosiale medier. Har du lyst til å skrive en sirkulær betraktning?

Send oss en mail til redaksjonen@cnytt.no så tar vi en prat!

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.