Nyheter Bærekraftsrapportering

CDP: Vekst i selskaper som offentliggjør klimaovergangsplaner

En nylig studie fra det globale offentliggjøringssystemet CDP har avslørt en betydelig økning i selskaper som tilpasser overgangsplanene sine til 1,5°C-målet satt av Parisavtalen. I 2023 rapporterte ett av fire selskaper (5 906 av over 23 000 vurderte) 1,5°C-tilpassede klimaplaner, noe som utgjør en økning på 44 % fra 2022. I tillegg indikerte 36 % av selskapene at de har til hensikt å utvikle slike planer innen 2025.

Mikael Salo,nyhetsbrevet CSRD Insights

«Med nesten 50 % flere selskaper som rapporterer klimaovergangsplaner gjennom CDP i 2023, er det tydelig at data om fremtidige forpliktelser blir viktige verktøy for selskaper for å bygge og opprettholde tillit hos markedsinteressenter. Denne momentumet er uunngåelig, med ytterligere 8 000 virksomheter som forventes å ha sine overgangsplaner på plass innen 2025. Dette er oppmuntrende og et smart forretningsvalg, da klimaovergangsplaner er et essensielt verktøy for troverdige virksomheter når de skifter til netto null,» uttalte Sherry Madera, administrerende direktør i CDP.

Studien fremhevet også regionale forskjeller. For eksempel overgikk selskaper notert på FTSEurofirst 300 (Europa) og KOSPI 200 (Korea) sine G20-motparter, med henholdsvis 77 % og 75 % av selskapene som inkluderte data om de fleste nøkkelindikatorene rapportert til CDP.

Videre identifiserte rapporten at kraftproduksjon, finansielle tjenester og infrastruktursektorer hadde de mest omfattende offentliggjøringene, med henholdsvis 32 %, 30 % og 24 % av selskapene som rapporterte om ‘alle’ eller ‘mange’ nøkkelindikatorer i 2023. Derimot fortsatte fossilbrenselindustrien å ligge etter og presterte dårligst på offentliggjøringsmetrikker.

Mikael Salo er tidligere sjefredaktør i Aktuell Hållbarhet i Sverige og utgir i dag nyhetsbrevet CSRD Insights. 

Linker:

The report “State of Play 2023 Climate Transition Plan” Disclosure

Pressemelding fra CDP

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

Målet med gebyrdifferensiering

Marianne Haugland, Samfunnsbedriftene Avfall og ressurs

På tide å gi kundene en gulrot?

Toralf Igesund, Norwaste
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.