Foreslår felles retningslinje for tildelingskriteriet «Miljø»
– Det er en utfordring at regelverk og offentlige kunder gjerne beveger seg langsomt i en verden som stadig utvikler seg. Det gjør at «ønskene» og «behovene» ikke alltid står i stil med hva som per nå er mulig. Et godt eksempel er kravet om at «Miljø» skal vektes minst 30% i offentlige anbud. Her ser vi en veldig tilfeldig vektlegging på hva oppdragsgiver legger som grunnlag for å kunne evaluere dette, sier Pål Brovold, salgssjef i Alles Miljø.
Salgssjef Pål Brovold i Alles Miljø er en mann som snakker rett fra levra. Spør vi, får vi svar. Men dette er tross alt Leverandørpraten, så vi starter med å fokusere på selskapets nye produkter.
Alles Miljø har nemlig fått Strautmann fra Tyskland som ny leverandør på ballepresser, noe som gir dem flere modeller og varianter enn de tidligere har hatt.
Ballepresser
Blant disse kan nevnes AutoLoadBaler som er en 53 tonns ballepresse. Mating skjer ved at en vogn fylles med papp .Når den er fylt opp, kjøres vognen til maskinen som selv mater papp til presskammeret mens operatør tar med seg en tom vogn og kan jobbe videre.
Dette effektiviserer enormt spesielt i dagligvaren og benyttes mye i Tyskland. I tillegg en helautmatisk modell som heter BaleTainer som binder ballene selv. Her fyller man enkelt på i ene enden, så kommer det ferdig ball ut i andre.
Konteinere
Alles Miljø har nylig introdusert Finncont OY fra Finland med deres semi-nedgravde og overflate løsninger. De har 2 forskjellige modeller med ulike fordeler som Mulighet for trommelinnkast, adgangskontroll og nivåmåling.
Beholdervasker
Alles Miljø har hatt Feistmantl som leverandør noen år, som bidrar til å vask og gjenbruk av avfallsbeholdere rundt om i Norge. Spesielt etter at flere kommuner har innført egen avfallsbeholder for mat/organisk avfall har dette behovet økt, og Alles har levert flere systemer til både kommunale- og private aktører.
Og så tilbake til problemene
Er det problematisk å være leverandør og ta hensyn til sirkulær økonomi og bærekraft, Pål Brovold?
– Utfordringen ligger gjerne i at regelverk og det offentlige som kunde beveger seg veldig langsomt i en verden som stadig utvikler seg slik at «ønskene» og «behovet» gjerne ikke står i stil med hva som per nå er mulig.
– Dette kan gå begge veier, både at ønskene mot oss som leverandør henger etter hva som er teknisk mulig per nå (at kravene til kunden er foreldet), men også at kundene tror «alt er mulig» og dermed forventer for mye, sier Pål Brovold.
Så hva bør innkjøpere og anskaffere bli flinkere til?
– Ett viktig punkt her er spesielt anbudskrav til «Miljø» som evalueringspunkt, uten at det er satt noen retningslinjer for hva «Miljø» skal evalueres etter.
– Det er nå krav om at «Miljø» skal vektes minst 30% i offentlige anbud, men vi ser en veldig tilfeldig vektlegging på hva oppdragsgiver legger som grunnlag for å kunne evaluere dette. Ofte er oppdragsgiver veldig opptatt av bruk av resirkulert råvare i produktet med den oppfatningen om at det betyr det samme som miljøvennlig, sier Brovold.
Resirkulert ikke samme som miljøvennlig
Pål Brovold er opptatt av det ikke automatisk er sammenheng mellom resirkulert råvare og det å være miljøvennlig.
– Faktum er at det ikke alltid er tilfelle, samt at dette ofte påvirker kvaliteten og dermed reduserer livssyklusene til ett produkt, noe som igjen ikke er spesielt miljøvennlig.
– Derimot kan det være helt andre faktorer som kan påvirke miljøet positivt, som kort transport vei fra produsent, transport på tog fremfor bil, transport av umontert vare (reduserer transportbehovet betydelig) og sammenstilling lokalt (aktiverer lokale bedrifter). Men dette kan påvirke både pris og leveringstid, noe som gjerne får en negativ konsekvens i anbudsevaluering.
– Ergo taler man litt mot seg selv når man fronter «Miljø», samtidig som man ikke er villige til å ta kostnaden eller vente litt ekstra i tid på varene, sier Brovold. Vi tror derfor det ville vært fornuftig med en felles retningslinje på HVA som faktisk skal evalueres under tildelingskriteriet «Miljø», da det i dag er veldig tilfeldig hvordan dette gjøres fra anbud til anbud.
Om bilparken
Dere annonserer med bruk av miljøvennlige biler. Er det mer kostbart eller komplekst å bruke disse i stedet for vanlige fossile?
– Ja, svarer Brovold klart og tydelig. Kjøretøy og transport er dyrt, og det er utfordrende å hyppig skulle bytte ut utstyr for å hensynta miljøet uten at det gir en praktisk gevinst.
– Vi har per i dag 3 elektriske personbiler og 1 hybrid personbil, men servicebilene er fortsatt fossile selv om de er av nyeste modell.
– Vår serviceavdeling dekker hele Norge, og da er kombinasjonen lasteevne og kjørelengde viktig. Dette er ikke noe elektriske varebiler klarer per nå, men vi ser stadig på nye alternativer, sier Brovold.
Kombinerer ulike transportløsninger
I arbeidet med bærekraft, forteller Brovold at de brukte «bil på tog» da de sist fikk vi varer fra Tyskland..
Det innebærer at konteiner eller vogn til lastebil blir transportert på tog frem til havn der ferge overtok. Etter dette ble den siste etappen inn til Alles Miljø gjennomført med elektrisk lastebil.
Hva er deres viktigste budskap eller råd om sirkulærøkonomi og økt materialgjenvinning?
– Anbefalingene ser vi går mot mindre og flere enheter. Der hvor «alt» tidligere havnet i en stor enhet for restavfall, må kunden nå tenke nytt og sortere avfallet, og dermed ha utstyr for flere fraksjoner.
I tillegg er det viktig å skape løsninger der avfallet oppstår slik at det for bruker blir kortest mulig vei for å håndtere avfallet. Alt dette er løsbart med våre løsninger for gjenvinning. Det viktigste er å skape løsninger som er enkle å bruke, for da blir terskelen lavere for å gjøre det riktig, avslutter salgssjef Pål Brovold i Alles Miljø.
Om Leverandørpraten: Avfallsmarkedet består av mange forskjellige selskaper i ulike størrelser. Fellestrekket er at de ofte mangler en felles arena der kan fortelle om sine egne produkter og innovative løsninger; både de som allerede finnes – og de som er på vei til å bli rullet ut. Det har vi lyst til å gjøre noe med.
Leverandørpraten er dermed vårt bidrag til å vise fram innovatørene blant renovatørene.
Har du tips om noen som fortjener å bli nevnt – eller vil du selv være med? Ta kontakt på redaksjonen@avfallsbransjen.no, så vil vi ta kontakt.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!