Avfallsbransjen.no starter utrulling av ny leverandørtjeneste denne uka
– Leverandørguiden Supply Hub legger vekt på interaktivitet og kombinasjon av synlighet og distribusjon på flere flater. Vi har laget tjenesten på oppfordring av og med innspill fra innkjøpere, sier Torbjørn Leidal – daglig leder i Small Step Media AS som utgir Avfallsbransjen.no.
Utviklingsarbeidet har vært ledet av teknologiutvikler Are Jerstad med innspill fra innkjøpere i flere store interkommunale avfallsselskaper. Endringene er så omfattende at de vil skje suksessivt over en 4-ukers periode med start onsdag denne uken. Innkjøpere står i fokus som brukere av tjenestene og vil bli invitert til presentasjoner. Et tosifret antall leverandørbedrifter vil bli loset suksessivt inn de neste fire ukene.
En etterspurt alt-i-ett løsning
Å være innkjøper i norske avfallsselskaper er utfordrende. For det første skal man holde seg orientert om hva som skjer, dernest skal man velge bærekraftig og til slutt skal valgene være mulig å få levert med oppfølging og service fra leverandøren – over hele landet.
– Dette har vært utgangspunktet vårt, sier Leidal. Alle avfallsselskaper skal få samme informasjon om leverandørnyhetene uansett hvor i landet man holder til. Han legger til at innhold fra «Supply Hub» også vil komme opp som annonser i redaksjonelle artikler der produktene har relevans. I tillegg skal vi selvsagt utnytte alle digitale kommunikasjonsmuligheter ut over dette, sier han. Et av disse er markedskommunikasjon, der innkjøperne kan be leverandørene om innspill før de skal gjennomføre anskaffelser og innkjøp.
Kø av leverandører
– Vi har truffet en nerve nå, sier Torbjørn Leidal stolt, fordi han allerede har et tosifret antall , store og vesentlige kunder som står i kø for å bli presentert i «Supply Hub» fra og med onsdag i denne uken. -Vi regner med enda flere når tjenesten er lansert, legger han til.
Krav til sirkularitet, bærekraft og dokumentasjon har gitt en flom av nye produkter, varer og tjenester. Da er det viktig at vi kan bruke de digitale mulighetene som finnes for å være tilrettelegger for at kjøper og selger skal treffe hverandre, sier Leidal.
Og han legger til at alt skal dokumenteres.
– Leverandørene skal til enhver tid se hvor mange som besøker deres produkter, varer og tjenester. Dette er en videreutvikling fra Markedstorget der man faktisk så at mange produkter hadde like mange «treff» som nyhetsartiklene. Nå skal vi gå fra å måle lesing til bruk, sier Leidal.
Utviklingssamarbeid viktig
Det er ikke bare «Supply Hub» som er utviklet basert på samarbeid med de som skal bruke tjenesten.
– Vi ser at stadig flere produkter og tjenester utvikles lokalt i samarbeide mellom avfallselskaper og innovatører. Et eksempel på dette er Onsite Securitys samarbeide med Trondheim Renholdsverk. Andre eksempler er BIR`s samarbeide med Bergen Carbon Solutions og Carrot. Her ligger det mange gode historier vi ønsker å dele med leserne i Avfallsbransjen.no og dermed også med brukerne av «Supply Hub», sier Leidal.
Leverandørpraten
Etter at Leidal gikk av som ansvarlig utgiver i Small Step Media AS for å fokusere på utvikling og forretningsdrift har hans redaksjonelle bidrag begrenset seg til kronikker.
– Nå skal jeg i tillegg ha en spalte med navnet «Leverandørpraten» hvor jeg skal intervjue leverandørene om deres nye produkter, varer og tjenester, med bærekraft og sirkularitet i fokus, forteller han. Det skal ikke være noe «content marketing» men journalistiske ikke-betalte artikler om leverandørenes nyheter. Dermed flytter vi forbrukerjournalistikken inn i fagmedier, sier Leidal.
– Jeg er faktisk i gang med å skrive den første allerede, sier Torbjørn Leidal og påstår at både innkjøpere og leverandører har noe å glede seg til i dagene og ukene som kommer.
Avfallsbørsen kommer
For de som har lurt på hva som skjer i European Resource Hub, kan Leidal fortelle at utviklingsarbeidet pågår, men problemene i plastgjenvinningsmarkedet har skapt forsinkelse. -Vi må ha et vesentlig antall selgere og kjøpere når vi starter opp. På grunn av problemer i plastmarkedet har vi måtte endre litt på strategi. Jeg regner med at vi har mer å fortelle nærmere sommeren, avslutter Leidal.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!