Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Illustrasjonsbilde: Toyatas hydrogendrevne Mirai og bomringene i Oslo.

Dagens beste nyhet for hydrogenbileiere i Oslo og Akershus!

Når elbilene kastes ut av kollektivfeltene den 6. mai, kan eierne av brenselcelledrevne biler smile fornøyd bak rattet.

Den 2. april kom nyheten mange elbileiere hadde fryktet: Det blir nemlig forbudt for elbilister å kjøre i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet trer i kraft allerede fra og med 6. mai, og som du kan lese mer om på NRK vil det gjelde i minst tre år.

Den gode nyheten er imidlertid at dette IKKE omfatter hydrogenbilene. 

H2-bilen får fortsatt kjøre i kollektivfeltene

Helt siden dette ble gjort kjent har nok mange av storbyens hydrogenbilister vært usikre på om dette også ville gjelde dem.

Nå har imidlertid Statens Vegvesen bekreftet overfor Norsk Hydrogenbilforening at dette ikke ville gjelde hydrogenbilen.

Statens vegvesen henviser til trafikkreglene §5.2:

– Unntaket fra ovennevnte trafikkregel vil kun gjelde kjøretøygruppen som nevnes på underskilt som i dette tilfelle er elektrisk motorvogn.

– Øvrige grupper som har tilgang til kollektivfeltet etter trafikkreglene, og som ikke omtales på underskilt, vil derfor fortsatt ha tilgang til kollektivfeltene som før, sier Halvard Gavelstad som er prosjektleder for Trafikk i Statens Vegvesen til Hydrogenbilforeningen.

En gledens dag

Oddvar Røyset, Norsk Hydrogenbilforening - HYBIL
Oddvar Røyset, Norsk Hydrogenbilforening – HYBIL

– Dette er en gledens dag for alle som kjører hydrogenbil i Oslo og omegn, sier styreleder Oddvar Røyset i Norsk Hydrogenbil forening.

Han innrømmer likevel at det ble noen dager med neglebiting før avklaringen kom:

– Alle våre medlemmer har hatt stor glede av denne ordningen så lenge den har vart, så at den nå videreføres er vi derfor svært godt fornøyd med, avslutter Oddvar Røyset i Norsk Hydrogenbilforening.

Kilde: Norsk Hydrogenbilforening.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere