Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Sirkulære stemmer
Marco Gozzi, 1. kandidat for MDG i Skien. Foto: MDG.

Grenlands busstilbud

Usikkerhet rundt ny bypakke Grenland, og utgått kontrakt fra 2025, setter utslippene fra det fremtidige busstilbudet i Grenland på spill.

Fylkeskommunens administrasjon foreslår i disse dager at man skal gå bort fra kravet om minst 50 % biogassandel for bussene i Grenland, ved utlysning av kontrakt for perioden 2025 til 2027. Dette er problematisk. Å bruke biogass, og sørge for mer produksjon og omsetning av biogass, er et vesentlig satsingsområde i et klimaperspektiv.

I 2027 skal hele fylkeskommunens kollektivtransport være basert på nullutslippsløsninger. På veien dit trengs infrastruktur for elektriske busser, som kan supplere biogassbussene. En slik infrastruktur bør fylkeskommunen selv eie, slik at busselskapene ikke må forholde seg til om de har strøm, og hva de skal gjøre med ladestasjonene etter utløpt kontraktsperiode.

Biogass kan være dyrere enn andre alternativer, men det er et godt alternativ frem til det er tilrettelagt for elektrisk transport der det er aktuelt. For MDG er det ikke et alternativ at vi ikke får en ny bypakke i Grenland.

Vi vil derfor be om at det i forbindelse med utlysning av ny kontrakt for busstilbudet i Grenland sikres at biogassandelen ikke går ned frem til 2027. Vi har tro på at mange bussreisende setter pris på at kollektivtilbudet har lave klimagassutslipp.

Debattinnlegget er tidligere publisert i Telemarksavisa. 

Kjersti Myro, 1. kandidat for MDG i Porsgrunn. Foto: MDG.
Marius Schulze, 1. kandidat for fylkesvalget i Telemark. Foto: MDG.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.