hydrogenfolk
I dagens sommerspalte av Hydrogenfolk møter du Ada Martine Jakobsen fra Maritime CleanTech. Foto: Privat

— Det er stor kraft i vårt innovasjonsmiljø

Dermed kan vi vise vei til hvordan vi skal nå de ambisiøse målene om utslippskutt, sier Ada Martine Jakobsen – sjef i Maritime CleanTech.

#1. Vi er nå halvveis i 2023: Hvis du skal trekke frem minst ett høydepunkt så langt: Hva har vært det viktigste for din virksomhet det siste halvåret? 

Det er mye som skjer, men et absolutt høydepunkt: Å få verdens første hydrogenfartøy Hydra i drift på et offentlig fergesamband i Rogaland.

Det sprenger grenser, og nå blir det mye lettere for andre å følge etter i kjølvannet av MF Hydra.

Teknologien er bevist, nå må vi sikre infrastrukturen for produksjon og forsyning. Dette er helt sentralt hvis vi skal nå både norske og internasjonale mål om betydelige utslippskutt frem mot 2030 og 2050.

Nå seiler MF Hydra på hydrogen: — En historisk dag

#2. Sommerferien går fort. Hva ser du mest frem til det neste halvåret?

Nå som IMO har kommet med revidert klimastrategi, gleder jeg meg til å se kraften i de mange samarbeidene som etableres i vårt innovasjonsmiljø, som virkelig tar på alvor og viser vei til hvordan vi skal nå de ambisiøse målene om utslippskutt internasjonalt.

Rett over sommeren skal vi blant annet samle våre 150 bedriftspartnere til verksted for å utvikle fremtidens løsninger, og det handler om nye drivstoff, drivstoffsikkerhet, karbonfangst om bord og autonome og automatiserte teknologier.

Her er Pelican Fuel Cell System fra Corvus Energy

#3. Det har vært mye snakk om differansekontrakter, og det meste tyder på at vi nærmer oss en avklaring denne høsten - med virkning fra 2024. Hva vil det eventuelt si for din virksomhet, og er det andre tiltak du ønsker å trekke frem?

Vi ser et stort behov for å skalere og øke volumet for å tette kostnadsgapet mellom fossilt og fornybart. Her er differansekontrakter for hydrogenbasert drivstoff essensielt, og industrien må raskest mulig få klarsignal.

Vi trenger forutsigbare og langsiktige betingelser for den omstillingen som kreves – både på tilbuds- og etterspørselssiden.

#4. I fjor var det høye strømpriser, i år har vi lav kronekurs. Har det påvirket dere så langt?

Det påvirker jo bransjen vår. Helt klart.

Norge ruster seg nå for å styrke den grønne maritime eksporten, så vi får si at lav kronekurs i det minste kan være positivt for å få norske løsninger ut i verden i det korte bildet. Vår rolle er å sørge for at dette skjer gjennom god støtte sammen med det norske uteapparatet.

#5. Sommerferien nærmer seg, og med tidenes svakeste kronekurs blir utenlandsferien dyr. Hvor tilbringer du årets sommerferie?

Jeg skal ferie langs vår vakre kyst – og jeg skal ta både helelektrisk hurtigbåt og hydrogenferge. Og toppe det hele med å oppleve Brødrene Aas vakre The Fjords-båter segle utslippsfritt i en eventyrlig norsk fjord.

#6. Hvis du får kollegaer på besøk i sommer: Hva vil stå på menyen?

Det blir kortreist sjømat. Og vaffel.

Jeg er veldig glad i vafler og norske jordbær! Kan hende det blir litt færre jordbærkurver enn tidligere. Men sommer og god stemning det blir det like mye av.

Trykk her for å se alle deltagerne i vår #Sommerspalte 2023

PS: Også fjorårets sommerspalte var populær, du finner alle deltagerne fra 2022 her!

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

Biler man ikke skal kjøre i proptech-tidsalderens hovedstad

Torbjørn Leidal, European Resource Hub

— Bærekraft er konkurransekraft

Axel Christian Klafstad, GreenH
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.