Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Illustrasjonsfoto: ZeroAvia

ZeroAvia skal levere 250 hydrogendrevne motorer

Avtalen med det California-baserte Air Cahana kan gi hydrogenflyvninger på vestkysten av USA innen de 5 neste årene.

På Paris Airshow bekreftet ZeroAvia selv at de har signert en avtale om å levere 250 av selskapets hydrogenelektriske ZA2000-motorer til Flyshare, Inc.

Flyshare Inc skal operere under navnet Air Cahana, og ønsker å bli ledende innen bærekraftige flyvninger i California og vestkysten av USA.

Skal være bærekraftig

Los Angeles-baserte Air Cahana er i følge pressemeldingen det første flyselskapet som har blitt lansert for å dekarbonisere luftfarten.

Det innebærer imidlertid ikke bare hydrogen:

De vil i første omgang starte med såkalt Sustainable Aviation Fuels (SAF), før de i andre fase vil ta i bruk nullutslippsteknologien - etterhvert som den blir tilgjengelig på markedet.

Med den ferske avtalen med ZeroAvia i boks er de altså sikret nullutslippsmotorene de trenger for fase to.

Innen 5 år

Målet for de partnerne er å identifisere utrullingen av hydrogenelektriske fly, og forberede nullutslippsflygninger mellom storbyene på vestkysten av USA. Tidsskjemaet er satt til "innen de neste fem årene".

— Å lansere et nytt flyselskap er en stor utfordring. Air Cahanas store fordel er at de kan låse opp markedet ved å være blant de første til å realisere de enorme driftsbesparelsene og nullutslippsfordelene man får ved hydrogenelektriske motorer, sier James Peck, Chief Customer Officer i ZeroAvia.

— Dette innovative samarbeidet setter Cahana i første rekke når det gjelder å bli det reneste flyselskapet på himmelen, sier Tony Thompson - CEO i Air Cahana. Med ZeroAvias omfattende flytesting og kjerneteknologi har vi den perfekte alliansen for å nå visjonen vår, og sammen står vi klare til å revolusjonere luftfartsindustrien, skryter han i pressemeldingen.

Norwegian blir med på e-fuel anlegg i Nord-Norge

Kilde: ZeroAvia

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere