Leder
Gassfergen Barøy. Illustrasjonsfoto: Torghatten Nord.

Hvor er sammenhengen?

Klima- og miljødepartementet sier biogass kan være godt egnet i skipsfarten. Samferdselsdepartementet ser biogass kun som midlertidig løsning når ferger og hurtigbåter skal dekarboniseres.

Samferdselsdepartementet sendte onsdag på høring forslag til nye krav om nullutslipp til ferger og hurtigbåter. Forslaget innebærer innføring av nullutslippskrav for ferger så tidlig som mulig og for hurtigbåter fra 1. januar 2025.

I tillegg skal skip som driftes på flytende naturgass (LNG) før kravene gjøres gjeldende kunne unntas fra kravet, dersom disse tar i bruk biogass.

Det er vel og bra at eksisterende ruter vil kunne drives videre på biogass, men vi etterlyser at Regjeringen også ser biogass som en løsning for fremtidige fergesamband.

Nylig kom Energi- og miljøkomiteen på Stortinget med følgende tilråding:

«Stortinget ber regjeringen utrede om noen av de offentlige fergesambandene kan driftes på biogass.»

Flere stortingsvedtak har gått ut på å likestille biogass med el og hydrogen i offentlige planer.

I en kronikk i Biogassbransjen.no forrige uke skrev statssekretær i Klima- og miljødepartementet, Ragnhild Sjoner Syrstad (Ap): «Biogassen egner seg godt til andre formål enn kjøretøy, blant annet som erstatning av naturgass i industrien eller i skipsfarten.»

Enova trekker også frem skip som et mulig anvendelsesområde i sin begrunnelse for å trekke støtten til biogasskjøretøy.

Vi har om lag 130 fergesamband i Norge. På riksveier har Statens vegvesen tre kontrakter med fire samband der gass er en del av, eller eneste, energikilde. Det dreier seg om et drøyt dusin båter.

Motorer som går på ren LNG har 20-30 prosent lavere utslipp av CO2, cirka 85 prosent mindre NOx-utslipp og ingen svovel eller partikkelutslipp. Om dette erstattes med flytende biogass, som kjemisk sett er det samme, vil man få et helt klimanøytralt alternativ, siden CO2en som slippes ut er såkalt biogen (uansett finnes i det naturlige kretsløpet).

Vi etterlyser en sammenhengende politikk på biogassfeltet, og at biogass ses som en permanent og god klimaløsning både innen veitransport, skipsfart og industri.

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

Vegen mot ei grønare framtid

Harald Nyland, Sunnfjord Miljøverk

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.