Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Sirkulære stemmer
Gasnor mener det tross alt er positivt med en avklaring fra Enova. Foto: Gasnor.

Positivt med avklaring fra Enova og KLD

Nå har vi fått den avklaringen som bransjen har ventet på. Enova vil ikke satse på biogass til kjøretøy.

I en kronikk der Enova melder at de ikke lengre vil støtte kjøp av biogassdrevne kjøretøy hevdes det at klima ikke bryr seg om hvor biogassen brukes – her tar Enova feil. Dersom biogass brukes i industrien vil den ofte erstatte naturgass eller LPG, som allerede har gitt store klima- og miljøgevinster. Ved å erstatte diesel i tungtrafikken vil både lokal forurensing i form av støy og eksos bli redusert – samtidig som man oppnår større klimagevinster enn ved å erstatte gass i industri og skipsfart. Derfor er det viktig – og riktig å prioritere en satsing på tungtrafikken.

Det er likevel positivt at Enova fortsatt ønsker å støtte produksjonen av biogass, dette er i tråd med signaler fra bransjen. Statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad i KLD støtter også økt produksjon av biogass, og peker på at kostnadene må ned for å øke produksjonen. Dette rimer dårlig med kravet som Enova stiller om stadig økt innovasjon. Dette kravet fører til at nye anlegg blir dyrere og mer komplekse enn nødvendig, noe som både gir økte kostnader og økt risiko for aktørene.

Når Enova mener at biogassen kan utnyttes mer effektivt på områder som sjøtransport og industri, er det lov å forvente at man er klar over at disse segmentene har helt andre alternativkostnader enn landtransport. Da må vi også kunne regne med at Enova vil legge betydelig større ressurser inn i biogassproduksjon enn man hittil har vært villige til.

I Stortinget foreligger det nå to representant-forslag som går ut på en sterk økning av satsingen på biogass. Dersom statssekretæren faktisk mener at vi skal «høste av erfaringene og videreutvikle satsingen på biogass» må departementet gripe denne invitasjonen fra Stortinget begjærlig. Enova må få et klart mandat med tydelige mål på antall TWh som skal produseres av biogass innen 2030. Så får markedet og aktørene bestemme hvor biogassen best kan brukes.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere