Leder
Gasum fyllestasjon lastebil trailer
Landtransport, ikke minst tungtransport med flytende biogass, har vært bransjens hovedsatsingsområde de siste årene. Nå mener Regjeringen og Enova at man heller bør sikte seg inn mot skipsfart og industri. Illustrasjonsfoto: Gasum

Torpederer bransjens strategi

Når regjeringen og Enova nå signaliserer at biogassbransjen i Norge heller bør satse på industri og skipsfart enn på landtransport kolliderer det fullstendig med bransjens strategi de siste årene.

Statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad har i dag skrevet en kronikk i Biogassbransjen.no om fremtiden for biogass i Norge og virkemiddelapparatet.

Regjeringen: – Nye tider for biogass

I kronikken skriver Sjoner Syrstad at regjeringen heller ser biogass brukt i industri og skipsfart enn til landtransport. «Vi må med andre ord erstatte fossil energi med biogass i bruksområder hvor andre teknologier ikke er tilgjengelig ennå. Biogassen egner seg godt til andre formål enn kjøretøy, blant annet som erstatning av naturgass i industrien eller i skipsfarten. Her er potensialet stort!», skriver Sjoner Syrstad. Omleggingen skal først og fremst muliggjøres gjennom å øke produksjonsvolumet, ikke ved nye virkemidler.

Dette er noe ganske annet enn det aktørene i biogassmarkedet har posisjonert seg for, og vil skape sterke reaksjoner i bransjen vi følger. De siste årene har strategien vært å satse på tungtransport som hovedmarked for biogass i Norge, ved å få opp fyllestasjoner og oppfordre transportbransjen til å legge om.

Onsdag varslet Enova kutt i støtten til biogasskjøretøy, etter å ha støttet kun 864 biler. I fjor ble støtten til fyllestasjoner droppet, med argument om at markedet var tilstrekkelig modent.

Denne ukens signaler fra regjering og virkemiddelapparat vil skape betydelig usikkerhet i transportbransjen. Mange vil heller velge å kjøre på diesel noen år til enn å gamble på biogass. Regjeringen og Enova argumenterer som om el og hydrogen vil være saliggjørende, men el-lastebiler for den tyngre transporten finnes ikke enda, og hydrogen har betydelig lenger tidshorisont i Norge.

Det finnes ikke bedre alternativer enn biogass for langtransporten i dag. Teknologien finnes, infrastrukturen er et godt stykke på vei, og gassen er tilgjengelig (ikke minst hvis regjeringen oppfyller sine løfter om fortsatt å bidra til produksjonsanlegg).

Biogass i skipsfart og industri vil kreve enorme volum, og som statssekretæren selv skriver er det volumene det skorter på.

Aktører som Gasum og Air Liquide Skagerak selger allerede i dag biogass til industrielle kunder. Det er gjennomført pilotforsøk med bruk av biogass i skipsfarten. Men i første rekke er det landtransporten som har vært, og bør være, satsingsområde nummer 1. Der er den umiddelbare klimagevinsten med biogass størst, ved at gassen erstatter diesel direkte.

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

Vegen mot ei grønare framtid

Harald Nyland, Sunnfjord Miljøverk

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.