Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Leder
Fossilfri lastebilparade i Oslo vinteren 2022. Foto: Geir Røer og Nils Gelting Andresen/Klimaetaten

Verdifull kartlegging fra Statens vegvesen

Arbeidet Statens vegvesen nå gjør for å kartlegge arealer og planlegge for ladestasjoner for tungtransporten bør utvides til å omfatte biogass og hydrogen.

Regjeringen la fram en nasjonal ladestrategi i desember, der Statens vegvesen fikk i oppgave å kartlegge arealer etaten disponerer, der det kan være aktuelt med ladestasjoner. Statens vegvesen skal også, i dialog med andre, utarbeide en plan for ladestasjoner for tunge kjøretøy. Begge disse oppgavene handler kun om ladestasjoner.

I forbindelse med arbeidet vil det ikke bli kartlagt alternative drivstoff, men det vil bli sett noe på mulige fordeler og ulemper ved samlokalisering. Arbeidet med å følge opp regjeringens ladestrategi pågår nå for fullt i Statens vegvesen. Innen 1. juli skal det leveres en rapport som vil komme med anbefalinger om hvor det bør komme opp ladestasjoner for lastebiler først.

Torsdag ble det avholdt et frokostmøte i Oslo, der Vegvesenet informerte om status for arbeidet.

I sitt arbeid skisserer Vegvesenet rekkefølgen ladestasjonene bør rulles ut, som først typisk vil være i og mellom de store byene i Sør-Norge. Døgnehvileplasser og hovedrasteplasser blinkes ut som gode arealer, siden sjåførene her kan hvile mens bilene lades opp.

I februar ble det lagt frem en ny nasjonal analyse som viser detaljert informasjon om hvor lastebilene har korte og lange stopp. Dette kan gi viktig informasjon i planleggingen av fremtidige energistasjoner.

Batterielektriske løsninger for tungtransporten er på vei, det samme gjelder hydrogen. Men biogass finnes som løsning her og nå.

Vi håper rapporten fra Statens vegvesen også kan bidra til kunnskap om hvor det vil være hensiktsmessig å legge biogasstasjoner. Gjerne sammen med løsninger for el og hydrogen.

Nasjonal transportplan har satt et mål om at innen i 2030 skal 50 prosent av nye lastebiler være nullutslipp. Vi når ikke dette målet uten biogass, som er likestilt med el og hydrogen i flere stortingsvedtak.

Med mål om halvere utslippene fra veitransporten i 2030, er det en stor jobb som må gjøres for å bygge ut lade- og fylleinfrastruktur (batterielektrisk, hydrogen og biogass) til de tunge kjøretøyene.

Det er behov for en helhetlig, nasjonal strategi for utslippsfri transport. I februar i fjor avviklet Enova sin støtte til fyllestasjoner for biogass. Fremtidige offentlige planer og utredninger må som et minimum bistå de private utbyggerne med å legge til rette for deres stasjoner.

 

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere