Leder
Det kan hende Nordland fylkeskommune må bla opp selv for å realisere tilstrekkelig antall fyllestasjoner i fylket. Her fra E6 på Kråkmo, i Hamarøy kommune. Foto: Berit Stensland/Nfk.

Når fylker og kommuner trår til

Enova har sluttet å støtte fyllestasjoner. Kan kommuner og fylkeskommuner bidra til å tette hullene som fremdeles finnes i norsk infrastruktur for biogass?

Enova skrotet i fjor vår sin ordning for støtte til fyllestasjoner for biogass. Etter en aller siste runde fikk 14 stasjoner ved 3 aktører tilsagn. Det var Biogass Energi, Gasum og Rå Biopark som stakk av med midlene. Biogass Energi forteller at de sliter med å source gass, og at deres stasjoner er på vent. Gasum lover at deres fyllestasjoner skal realiseres. Det ble først nylig klart at Rå Biopark får støtte til sitt anlegg i Skibotn i Troms. Dette er avgjørende for deres tre fyllestasjoner i nord.

Denne uken ble det kjent at Vestfold og Telemark fylkeskommune har gitt Gasnor tilsagn om støtte på 2,5 millioner kroner til en eventuell fyllestasjon langs E134 i Kviteseid kommune.

I juni lanserte Oslo kommune en tilskuddsordning for tre fyllestasjoner for biogass, på 10 millioner per stasjon. Her er det en utfordring å finne tomt, men flere distributører har signalisert interesse.

Selv om alle 14 fyllestasjoner som fikk støtte i Enovas siste tildelingsrunde skulle bli realisert (se oversikt nederst) er det fortsatt et gapende hull i infrastrukturen for biogass i Norge: Nordland. Mellom Tiller i Trondheim (der Gasum har en stasjon) og Bjerkvik nord i fylket (der Rå Biopark planlegger en) er det nærmest ikke planer for stasjoner.

Før jul ble det klart at Sømna Biogass får støtte til sitt anlegg, både fra Innovasjon Norge og Enova. Dette vil som minimum gi en stasjon i Sømna, men ifølge Kristian Warholm i Sømna Biogass snuses det også på muligheten for stasjoner på Trofors og Fauske.

I august vedtok Nordland fylkesting enstemmig en uttalelse der de kritiserte Enova for ikke å ha gitt støtte til flere fyllestasjoner i fylket: «For den videre satsingen på biogass, som vi vet er i full gang blant annet i søndre del av fylket, er det helt nødvendig med etablering av fyllestasjon langs E6 sentralt i fylket», skrev de.

Et godt utbygd nettverk av fyllestasjoner i Norge vil gi troverdighet til biogass som alternativt drivstoff. I grisgrendte strøk med få gassbiler kan det være vanskelig å realisere stasjoner uten støttekroner. Kanskje må Nordland – og andre fylkeskommuner – følge Oslo og Vestfold og Telemarks eksempler og bla opp selv.

Fordelingen etter siste søknadsrunde hos Enova. Faksimile.

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.