Sirkulære stemmer
Fylkestingsrepresentant for MDG i Vestfold og Telemark Marius Schulze. Foto: Privat.

Elektriske busser er riktig

Det er satt i gang arbeid for å innføre infrastruktur for el-busser i Vestfold og i Grenland. Nå kaster de høye strømprisene en skygge over prioriteringene og Ådne Naper (SV) spør i Biogassbransjen.no 19. desember om vi virkelig burde elektrifisere bussene, eller fortsette med biogass, som i dag.

MDG er ingen motstander mot biogass som nullutslippsalternativ for busser. Elektrisitet er imidlertid valgt som løsning flere steder nettopp fordi det der er blitt vurdert til å være det beste og mest fremtidsrettede alternativet. Med økt bruk av el-drift vil biogassen kunne tas i bruk på andre områder, som erstatning for fossil energi.

Et argument som vises til for å skrote elektrifiseringen er at det mangler kapasitet på nettet, for slike store uttak. Nettet kan imidlertid oppgraderes, da får vi kapasitet. At køen for å få oppgradert effekten i strømtilførselen vokser, tilsier at vi også burde stille oss i den nå slik at vi kan komme i gang. Kanskje kan strømbehovene settes i sammenheng, fremfor opp mot hverandre, slik at man får fortgang i oppgradering av nettet?

Ladeinfrastruktur er uansett investeringer for fremtiden, som vil være til nytte i lang tid. En mer bekymrende utfordring er strømprisen, som endrer forutsetningen for lønnsomheten til elektriske busser. Denne bekymringen gjelder imidlertid for alle typer drivstoff, all omsettbar energi har blitt dyrere. Biogass har også potensiale for å bli dyrt, når all gass blir dyr.

I Telemark produserer vi ca. 10% av strømmen i landet, og vi er kun 4% av befolkningen. Å mate denne kortreiste energien inn i bussen er ingen risikosport, det er en teknologi som er velutprøvd og fungerende. Biogassen som erstattes av strøm kan da også brukes på skip eller andre fremkomstmidler som ennå ikke går på strøm eller annet klimavennlig drivstoff.

Energibruken, i et globalt perspektiv, bør i størst mulig grad rasjonaliseres, uten å kaste klima- og miljøaspektet på båten. Vi kan sortere energikildene våre, og se hvor de gjør best nytte for seg. De mest energieffektive løsningene bør prioriteres. Elektriske busser er langt mer energieffektive enn biogassbusser, og derfor mener jeg at elektriske busser er bra.

Det er også, i et klimaperspektiv, bra dersom biogass erstatter bruk av fossil gass.

Bør vi droppe elektrifisering av busser? 

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.