De ferske eksemplene som viser hvordan Norge sakker akterut i hydrogentoget
Bevares, det skjer mye fint her til lands også. Men målt mot tempoet i Europa henger vi stadig lenger bak når det gjelder infrastruktur.
Under Arendalsuka publiserte vi en sak der Jens Berge, CEO i Norwegian Hydrogen, ga tre konkrete eksempler på hvorfor Norge sakker akterut.
Stikkordene hans var at det må settes tydeligere produksjonsmål, og ikke minst at det må gis langt kraftigere støtte til utbygging av infrastruktur – både til lands og ikke minst langs hele vår lange kyststripe.
Vel; bare i løpet av de to siste dagene har vi fått nye eksempler som viser at Berge traff spikeren på hodet.
EU-støtten er allerede stor – og vil bare øke
I går ble vi kontaktet av Hynion, som var svært fornøyd med å kunne fortelle at de skal bygge minst to, kanskje tre, nye hydrogenstasjoner.
Poenget i denne sammenheng er at de to stasjonene som skal bygges får god støtte fra EU – og vil bli plassert i Malmø og Gøteborg. Når det gjelder stasjonen som kanskje blir en realitet får den derimot ingen EU-midler – siden den skal plasseres i Norge.
Dersom den planlagte Oslo-stasjonen skal se dagens lys må altså Hynion belage seg på norsk støtteordninger. Og som Jens Berge allerede har forklart gjør det veien til realisering lenger:
En ting er norske tilleggskrav kan forsinke prosessen, men kanskje viktigst er at vi får mindre offentlig støtte. I Norge kan man få dekket opp mot 40% av capex-støtten, men i våre naboland er det annerledes: I Sverige kan man få inntil 100%, i Danmark inntil 85%, og i Tyskland opp mot 80%.
Med slike forskjeller er det ikke så rart at utbyggingen går tregere i Norge.
Gode nyheter fra Hynion: EU-midler gir nye hydrogenstasjoner
Hynion var imidlertid ikke alene om å få EU-midler til hydrogenstasjoner i går. For også Everfuel var del av den samme tildelingen, og deres andel av EU-midlene utgjorde hele 7,67 millioner euro.
Det tilsvarer godt over 76 millioner norske kroner, noe som gjør at Everfuel sier de skal bygge ut hele 8 nye stasjoner.
Men nei, du får ingen poeng for å gjette hvor mange av disse stasjonene som skal ligge i Norge.
Svaret er nemlig ingen, siden Norge ikke faller innunder støtteordningen. I stedet bygger dermed Everfuel 1 ny stasjon i Tyskland, 2 i Sverige og hele 5 i Danmark.
Gårsdagen var også tiden for EU-kommisjonens president "State of the Union"-tale, og der slo like godt Ursula von der Leyen på stortromma:
EU skal kort fortalt etablere en Hydrogenbank som skal bruke inntil 3 milliarder euro på å få i gang markedet og utbyggingen av infrastrukturen. Den som syns at EUs støtteordninger har vært gode fram til nå kan altså bare glede seg. For nå kommer de til å bli enda større.
Hva nå?
Det er ingen tvil om at Norge kan når vi vil. Det så vi senest da Enova delte ut hele 1,12 milliarder kroner til maritim sektor i juni.
For støtten var ikke bare populær, for mange var den også helt avgjørende. Nels daværende sjef, Jon André Løkke, sa det like godt rett ut: Uten Enova-støtten hadde neppe Glomfjord-prosjektet blitt noe av.
Men den utdelingen gjaldt altså bare maritim sektor. Det er derfor på tide å minne om ordene Barth Eide avsluttet med under tildelingen i juni:
— I dag har vi hatt et stort maritimt fokus, men nå står resten av industrien for tur. Der må det også tas et løft, avsluttet han.
Spørsmålet nå er med andre ord når Enova kommer på banen. For nå trenger vi et program som både gir solid støtte til etablering av nye hydrogenstasjoner og anskaffelse av kjøretøy.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!