Hydrogendrevet skolebuss og renovasjonbil til Trelleborg kommune
Bilene produseres av den australske produsenten H2X Global Ltd, som har etablert seg i Göteborg.
For nøyaktig 3 uker siden kunne vi fortelle at svenske Renova AB hadde bestilt 5 arbeidsbiler fra H2X Global, deriblant en 18-tonns renovasjonsbil.
Den australske produsenten har altså valgt å etablere sitt europeiske hovedkontor i Göteborg, der de i første omgang konverterer fabrikknye kjøretøy fra andre produsenter til hydrogendrift.
Og denne gang er det altså Trelleborg kommune som står for tur.
Fossilfrie skolebusser
Avtalen er fremforhandlet av Trelleborg Energi, og er en del av energiselskapets langsiktige arbeid med å bruke hydrogen for å redusere kommunens karbonavtrykk.
Hydrogenbussen og søppelbilen blir de første av totalt ti fossilfrie kjøretøy for Trelleborg kommune, og i følge pressemeldingen vil hydrogenbussen være den første leveransen av busser som blir produsert av H2X i Sverige.
Hydrogenbussene skal utstyres med både brenselceller og superkondensatorer, og skal deretter settes inn i trafikk som skolebusser i og rundt Trelleborg.
Bra for miljøet og skaper arbeidsplasser
Siden H2X har både produksjon og service av bussene i Göteborg, skaper avtalen også flere arbeidsplasser.
— H2X baner vei for fossilfrie nyttekjøretøy i hele Norden og vi er glade for å ha signert avtalen med Trelleborg kommune om hydrogendrevne skolebusser, sier Peter Westh - leder for H2X i Nord-Europa.
— Avtalen er et viktig skritt i omstillingen av kommunens kjøretøypark, sier Magnus Sahlin, administrerende direktør i Trelleborgs Energi. Vi ønsker å vise at bærekraftige energiløsninger ikke handler om fremtiden, men at de skjer i dag. Den første fyllestasjonen for hydrogen kommer til Trelleborg i januar 2023, og sammen med den nye bussen og renovasjonsbilen er dette en fantastisk start på omstilling av transportsektoren, sier han.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!