Slik skal de revolusjonere tysk tungtransport
Tyske Hylane har kjøpt 18 hydrogenlastebiler av Hyzon Motors. Men det er hva de skal gjøre med dem som virkelig vekker oppmerksomhet.
Som datterselskap av et av Tysklands største forsikringsselskaper, skal nemlig Hylane leie ut de 18 hydrogendrevne trekkvognene til tyske flåteiere. Formålet er enkelt: De vil kickstarte overgangen fra diesel- til nullutslippskjøretøyer.
Betal-for-bruk: Skal revolusjonere tysk tungtransport
De 18 Hyzon-kjøretøyene skal leveres til Hylane i slutten av 2022, og skal deretter leies ut til tyske transportører.
Hele konseptet er at kunden betaler en fast pris per kjørte kilometer, mens Hylane skal dekke alle vedlikeholdskostnader og eventuelle utgifter på grunn av nedetid. Alle tjenester, med unntak av sjåfør og drivstoff, er altså inkludert i leien.
Målet med denne «betal-per-bruk»-tilnærmingen, er i følge Hylane å redusere risikoen for kundene — samtidig som de øker takten i overgangen fra diesel til nullutslippskjøretøyer.
Hylane presiserer forøvrig at selv om de nå starter med trekkvogner, så ønsker de også å tilby varebiler og busser på hydrogen.
De første avtalene er allerede i boks
I følge Hylane har de allerede inngått leiekontrakt med logistikkgiganten DB Schenker, og de skal også være i samtaler med flere andre store tyske transportselskaper som vil bytte ut dieselparken sin.
LES MER: Bygger 300 hydrogenfyllestasjoner i Tyskland innen 2030
At dette skjer i Tyskland er forøvrig ingen overraskelse. Som vi har nevnt flere ganger allerede ligger nemlig tyskerne langt fremme i satsingen på hydrogen infrastruktur, og er villige til å bruke både gulrøtter og pisk for å få bransjeaktørene over på nullutslipps-kjøretøy.
Gulrøttene består i stor grad av statlige subsidieprogrammer, mens pisken består i at det også vurderes forbud mot kjøretøy som forurenser allerede fra 2035.
— Hyzons hovedmål er å dekarbonisere transport gjennom nullutslippskjøretøyer, sier Craig Knight, Hyzons administrerende direktør og medgründer i en pressemelding.
— Vi innser imidlertid at mange av kundene har behov for å prøve de hydrogendrevne alternativene før de bestemmer seg, og gjennom Hylanes mobilitetsprogram kan kunder over hele Tyskland oppleve kjøretøyytelsen, fører-tilfredsheten og utslippsreduksjonene til Hyzons brenselcelle-elektriske lastebiler. Det ha en partner som Hylane gir oss derfor en unik mulighet til å langsiktig vekst i markedet, sier Knight.
Les mer om hydrogen tungtransport her!
Skalerer opp med enda flere produsenter
På dagens tyske pressekonferanse var det naturlig nok avtalen med Hyzon Motors som var hovedtemaet. Det er likevel verdt å merke seg at Hylane ikke stopper der.
I følge Hylane skal de nemlig fortsette å utvide flåten med hydrogenkjøretøy fra andre produsenter.
I tillegg til Hyzon Motors skal også Hyundai, Man og Daimler være med, og i løpet av 2023 er derfor målet å kunne tilby hele 44 hydrogenkjøretøyer - slik at de dekker hele Tyskland.
Som du ser av sliden fra presentasjonen stopper det ikke der heller, og i fase tre skal også kjerneruter i flere europeiske land være på plass - deriblant Norge.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!