Nyheter Tungtransport
Renova AB har bestilt fem hydrogendrevne nyttekjøretøyer fra australske H2X Global Ltd.

Renova AB skal bestille hydrogenbiler

Bilene produseres av den australske produsenten H2X Global Ltd, som nå skal etablere et europeisk hovedkontor i Göteborg.

De 5 arbeidsbilene består av to tunge lastebiler og tre mindre kassebiler – med en løftelemskapasitet på 3,5 tonn.

— På de tunge bilene, hvor den ene er en 18 tonns søppelbil, vil rekkevidden være på rundt 30 mil, sier Hans Zackrisson – utviklingssjef hos Renova AB til Hydrogen24.

Renova er avfallsselskapet i Gøteborg-regionen og eies av 9 tilliggende kommuner i tillegg til Gøteborg. På mange måter lik BIR på Vestlandet.

— De mindre bilene vil derimot ha en rekkevidde på rundt 50 mil, og vi håper at de alle vil bli overlevert ved årsskiftet – eller straks etter, avslutter han.

Her blir det 300 hydrogenstasjoner innen 2030!

Høyt fokus på lavutslippsbiler

— For oss i Renova er det et mål å ligge forkant med ny teknologi for å redusere utslippene, sier Anders Åström, konsernsjef i Renova AB.

— Sammen med Göteborg kommune og andre samarbeidspartnere jobber vi derfor kontinuerlig med å utvikle bærekraftige transportløsninger, og samarbeidet med H2X Global er nok et skritt i riktig retning, sier han.

NYHET: Verdens første nettverk av grønne flytende fyllestasjoner for skip

H2X Global Ltd etablerer seg i Göteborg

Med Chalmers tekniske högskole i nabolaget og verdens ledende produsenter av hydrogen i Nord-Europa i nærheten, velger like godt H2X Global Ltd å etablere sitt europeiske hovedkontor i Göteborg.

I første omgang skal de fokusere på å konvertere fabrikknye kjøretøy fra andre produsenter til hydrogendrift.

— Vi er stolte over å hjelpe Renova AB og Gøteborg med å redusere sitt klimaavtrykk, og gleder oss til å bidra med flere nullutslippskjøretøyer, sier Peter Westh - som er sjef for H2X Global i Nord-Europa i pressemeldingen.

Nel har solgt to nye fyllestasjoner

Høye svenske ambisjoner

Göteborg kommune har som mål at byens egen kjøretøypark skal være fossilfri allerede i 2023, og innen 2030 skal karbondioksidutslippene være redusert med 90 prosent i hele byens transportsystem.

Innenfor Göteborgs grønne bysone er det enda strengere: Der skal all transport være utslippsfri innen 2030, og kun strøm eller hydrogen vil være tillatt.

Hydrogenlastebilen for deg som vil ha stjerne på panseret

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.