Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Daimler Truck viser fram sin GenH2 Truck i Berlin. Foto: Daimler Truck

Daimler Truck viser fram sin GenH2 Truck

Den hydrogendrevne Mercedes-Benz lastebilen var en av hovedattraksjonene da H2 Mobility annonserte at de henter 110 millioner euro for å bygge 300 hydrogenstasjoner.

Som vi nevnte tidligere idag skal H2 Mobility Tyskland øke fra 90 til 300 fyllestasjoner for hydrogen innen 2030. Det er altså snakk om en enorm utbygging, som er muliggjort etter at investorene går inn med 110 millioner euro.

En av disse investorene er Daimler Truck, som dermed benyttet muligheten til å vise frem sin kommende hydrogenlastebil.

Dette vet vi om GenH2 Truck - så langt

Den hydrogenbaserte brenselcellelastebilen Mercedes-Benz GenH2 Truck skal ha to hydrogentanker på til sammen 80 kg, et brenselcelleoppsett som gir 2 x 150 kW og et batteri som kan bidra med 400 kW ekstra ved behov. Rekkevidden er foreløpig anslått til "over 100 mil", men her kommer det garantert oppdaterte tall etterhvert. Ellers er det verdt å merke seg at Daimler Trucks stiller samme krav til GenH2 Truck som de gjør til sine øvrige kjøretøy. Når det gjelder holdbarhet skal derfor hydrogenlastebilen takle 1,2 millioner kilometer på veien over en periode på ti år - noe som tilsvarer rundt 25.000 timer konstant drift.

Lastebilen er nå ute på testing på tyske landeveier, og de første modellene forventes å bli levert ut til kunder i 2027.

Den er altså godt timet med utbyggingen av de tyske hydrogen-fyllestasjonene.

Daimler Truck har forøvrig en ambisjon om at alle deres nye kjøretøyer skal være karbonnøytrale innen 2039. For å oppnå dette har Daimler Truck valgt å følge en tospors-strategi der de satser både på elektrisitet og hydrogen.

Daimler Truck viser fram sin GenH2 Truck - her ved Potzdamer Platz i Berlin. Foto: Daimler Truck

 

Her er Sveriges nye hydrogenlastebil

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.