Nyheter
Rune Røkke i Klimafinans holdt innlegg om endringene i EU under Biogasskonferansen 2022. Foto: Ludvig Gundersen/Biogassbransjen.no.

Biogasskonferansen 2022:

– EU-målene vil kreve formidable investeringer i biogass

I sitt innlegg under Biogasskonferansen 2022 la Rune Røkke fra Klimafinans vekt på hvordan utviklingen i EU påvirker rammevilkårene for biogass.

– Jeg har sett på utviklingen de siste to årene i EU, som gir oss et bilde av hva vi kan forvente fremover. Alt som har med karbonpris å gjøre og alt som har med gass å gjøre vil påvirke bransjen, sier Røkke til Biogassbransjen.no.

Biogass har endret status de siste to årene, fra kun å være en overgangsløsning til å bli ansett som et fullverdig alternativ, mener Røkke.

– Biogass anses nå for å være en åpenbar del av lavutslippssamfunnet.

Ukraina

I disse dager diskuteres gasskriteriene i taksonomien. Foreløpig regnes gass bare som grønt dersom den erstatter kull.

– Men gass har fått virkelig økt oppmerksomhet siden i høst, og ikke minst etter den russiske invasjonen i Ukraina. At man går fra kull til naturgass vil i neste rekke være veldig fordelaktig for biogass, som igjen kan erstatte naturgassen når man får volum og systemer opp. Infrastruktur og investeringer i fossil gass vil være svært positivt for biogass, sier Røkke.

EU har satt mål om 55 prosent lavere karbonutslipp per 2030, dette ble slått fast i lovs form i mai i fjor.

– Dette viser igjen retningen og gir trygghet for at det vil lønne seg å investere i biogass, sier Røkke.

Diskuterer tailpipe-kriteriene

Green Deal, Fit for 55 og taksonomien er viktige rammeverk fra EU som vil berøre biogassektoren direkte.

– Biogass vil få en stor og økende betydning i disse regelverkene. Et kjernespørsmål jeg tror står for fall er de såkalte tailpipe-kriteriene i taksonomien, der CO2-utslipp kun måles på eksospotta og man ikke tar hele verdikjeden til drivstoffet med i betraktningen. Da kommer biogass dårlig ut, og dette har vært mye diskutert, sier Røkke.

– I den opprinnelige taksonomien var formuleringen «nullutslipp og biogass», samme tankegang som vi så i Stortingets biogass-vedtak fra mai 2021.

– Jeg er helt overbevist om at tailpipe-kriteriet vil forsvinne, eller at biogass kommer i tillegg.

Avgjørende for norsk politikk

Biogass er viet et eget kapittel i taksonomien.

– EU-reglene har veldig stor betydning for norsk politikk, og dermed for den hjemlige biogassbransjen, selv om Norge er trege med å adoptere EU-regler, sier Røkke.

– Hvis man ser på tallene og hvordan man skal klare 55 prosent reduksjon i klimagassutslipp på under 8 år er det ingen annen mulighet enn formidable investeringer i løsninger som er på plass i dag. Biogass er det eneste som er på plass i dag for langtransport og skip, hydrogen ligger litt lenger frem selv om EU har voldsomme ambisjoner på det området.

– Hele energi-, transport-, og industrisystemet, måten vi forvalter land og skog må endres substansielt, og biogass er definitivt en del av løsningen. Det er kortversjonen av Green Deal og Fit for 55.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.