Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter
Slik skal Airbus A380 med hydrogendrift se ut. Blir det Airbus & CFM International som revolusjonerer flybransjen med hydrogenfly? Foto: Airbus

Airbus og CFM International vil revolusjonere flybransjen

De to selskapene har nettopp signert en avtale der der forplikter seg til å lansere et flygende hydrogenprosjekt innen 2025. Det stopper ikke der heller, for målet er kommersielle flyvninger i løpet av 2035.

Det bekrefter de to selskapene i en rykende fersk pressemelding. At Airbus er på hugget når det gjelder hydrogen er ingen overraskelse, vi har blant annet omtalt at de jobber hardt for å gjøre Asia til en slags hotspot for hydrogenfly.

Denne gangen er det altså CFM International de samarbeider med, et selskap som eies av GE og Safran Aircraft Engines, og målet er altså å få et demonstrasjonsprogram basert på hydrogen på vingene innen midten av dette tiåret.

Bruker A380 for å få nullutslippsfly på vingene innen 2035

Samarbeidet går i første omgang ut på å teste en direkteforbrenningsmotor drevet av hydrogen på bakken og fly, og målet er altså at et nullutslippsfly skal kunne tas i bruk innen 2035.

Og denne gangen er det ikke noe minifly som skal brukes. Her tar de i bruk en A380, som vil bli utstyrt med tanker for flytende hydrogen på Airbus anlegg i Frankrike og Tyskland. Airbus vil også definere kravene til fremdriftssystemet av hydrogen, overvåke selve flytestingen, og stille med A380-plattformen for å teste hydrogenforbrenningsmotoren.

Foto: Airbus.

CFM vi på sin side stå for modifiseringen av brenneren, drivstoffsystemet og kontrollsystemet som kjøre på hydrogen. Flyets amerikanske hydrogenmotor vil for øvrig bli montert bak på flykroppen for å ha kontroll på eventuelle utslipp og ikke komme i konflikt med flyets vanlige fremdriftsmotorer. Som forventet vil naturlig nok CFM gjennomføre et omfattende bakketestprogram før selve flytestingen startet.

Norwegian gjør bærekraftig flydrivstoff tilgjengelig for forretningskunder

Et stort skritt i riktig retning

Sabine Klauke fra Airbus, her på Singapore Airshow 2022. Foto: Airbus

— Med dette tar Airbus et stort skritt i retning av en æra av hydrogendrevne fly, ja dette er på på nivå med lanseringen av vårt ZERO konsept tilbake i september 2020, sier Sabine Klauke, Airbus øverste tekniske sjef.

— Ved å utnytte ekspertisen til amerikanske og europeiske motorprodusenter gjør vi store fremskritt innen hydrogenforbrenningsteknologi, og viser tydelig at flybransjen tar målet om flyvninger med nullutslipp alvorlig, sier hun.

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere