Nyheter Havnæring
Leder av strategigruppen Maritim21 Ingrid Schjølberg og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

Overleverte ny strategi for en grønn maritim næring

Maritim næring og forskningsmiljøer må være tidlig ute med forskning, utvikling og kommersialisering av digitale teknologier og bærekraftige løsninger om man skal lykkes med det grønne skiftet. Dette slår en ny strategi fast.

Torsdag overrakte strategigruppen Maritim21, som består av representanter fra næringen,  forskingsstrategi for maritim næring til fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

– Det grønne industriløftet er en prioritert sak for regjeringen. Vi har satt oss mål om å øke norsk eksport utenom olje og gass med minst 50 prosent innen 2030, da er vi avhengig av å lykkes med å utvikle både eksisterende og nye næringer i havet. For at Norge skal forbli en verdensledende maritim nasjon, må forskning, innovasjon og digitalisering stå sentralt. Denne strategien er et viktig innspill til regjeringens arbeid for å fremme det grønne industriløftet og vår satsing på grønn skipsfart fram mot 2030, sa fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran i en melding.

LES OGSÅ: Regjeringen skal stille nye klimakrav til offentlig sjøtransport

Omfattende satsing

Strategien framhever tre områder for strategisk forsknings- og innovasjonsinnsats.

  1. En omfattende digital satsing er nødvendig for økt konkurransekraft.
  2. Utvikling av lav- og nullutslippsteknologier og løsninger, og å ta dette i bruk, vil kreve en koordinert innsats og samarbeid på tvers av de maritime verdikjedene.
  3. Det vil også være nødvendig å fjerne barrierer for grønn og sikker sjøtransport. Barrierene er blant annet knyttet til infrastruktur og tilgang til alternative drivstoff og elektrisitet, økonomisk lønnsomhet og til sikkerhet ved bruk av grønne teknologier.

– Målet med strategien er å stimulere til forskning, utvikling og innovasjon som bidrar til bærekraftig vekst og verdiskaping i maritim næring. Strategien bygger på at Norge skal være en verdensledende maritim nasjon i 2030 gjennom å ta en ledende posisjon i det grønne skiftet, sa strategigruppens leder Ingrid Schjølberg.

LES OGSÅ: Verdens rederier vil heve klimaambisjonene – skal være karbonnøytral i 2050

Må være et foregangsland

Ifølge strategigruppa må det legges til rette for at konkurransedyktige og koordinerte finansieringsordninger er tilgjengelige for næringen, for å lykkes med å nå ambisjonene.

Samtidig må Norge være et foregangsland når det gjelder utvikling av nasjonalt og internasjonalt regelverk for grønne og sikre løsninger.

– Med vår langstrakte kyst, rike naturressurser, dyktige arbeidsfolk og sterke fagmiljøer innen forskning og forvaltning er Norge godt rustet for å være en verdensledende maritim nasjon. Den norske arbeidslivsmodellen er også et konkurransefortrinn vi må videreutvikle. Regjeringen ønsker å stimulere til en utvikling i næringen som skaper flere trygge arbeidsplasser, bidrar til større verdiskaping, kutter klimagassutslipp, og ivaretar havet som et viktig matfat og transportåre, sa fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

LES OGSÅ: Lanserer gratis karbonestimator til kommersielle shippingaktører

Målene i strategien

Strategien skal bidra til økt verdiskaping, sysselsetting og grønn omstilling. Dette er konkretisert i tre delmål for 2030:

  • minst 50 prosent vekst i næringens verdiskaping og eksportinntekter i Norge (fra 2019)
  • minst 10 prosent vekst i næringens sysselsetting i Norge (fra 2019)
  • muliggjøre utslippsmålene vedtatt for maritim næring og støtte opp under næringens egne ambisjoner

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.