Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter Transport
Lastebil: Foto: Olav Heggø

Foreslår lovendring: Vil redusere utslipp fra tunge kjøretøy

Samferdselsdepartementet vil sette utslippskrav til tungtransporten.

Lovendringen, som ble sendt på høring torsdag, retter seg mot bilprodusenter, og handler om å samordne norske krav med EU-regelverket med mål om å redusere CO2-utslipp fra lastebiler.

– Klimakrisen er vår tids største utfordring. I Norge står vegsektoren for nær 20 prosent av de totale utslippene. Det er vi nødt til å gjøre noe med. Derfor samordner vi nå norske krav med EU-regelverket med mål om å redusere CO2-utslipp fra lastebiler, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en melding.

LES OGSÅ: Regjeringen skal stille nye klimakrav til offentlig sjøtransport

Mener det kan gi lavere transportkostnader

Tilsvarende regulering er tidligere innført for personbiler og lette varebiler. Men ved innføre den nye lovteksten vil departementet kunne fastsette regler for krav til utslipp av CO2 for tunge kjøretøy.

Samferdselsdepartementet opplyser at det er første gang EU har satt krav til utslipp av CO2 fra biler over 3,5 tonn.

– Det er bra at disse kravene blir innført både i Norge og i EU. Det aller viktigste er selvfølgelig at det er et bra klimatiltak. Men reduserte utslipp fra lastebiler betyr også et mindre forbruk av diesel. Dermed kan transportkostnadene gå ned, noe som kommer både for transportører og forbrukere til gode, sier Nygård.

Krav til reduserte utslipp gjelder ikke det enkelte kjøretøy, men gjennomsnittlig utslipp for alle kjøretøy fra hver produsent.

Ettersom Norge ikke har produsenter av lastebiler, vil de norske utslippene av CO2 fra lastebiler først og fremst skyldes innsatsen som gjøres fra lastebilprodusentene.

Frist for uttalelser til høringen er satt til 4. mars 2022.

LES OGSÅ: Svenskene bevilget én milliard til biogassanlegg i fjor

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere