Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter Skipsfart
Harald Solberg, administrerende direktør i Rederiforbundet. Foto: Norsk Rederiforbund

Internasjonal skipsfart ønsker avgift på CO2 for å få fart på klimakutt

Det internasjonale rederiforbundet (ICS) foreslår en global avgift på CO2-utslipp fra skip: – Det er ingen tvil om at det haster å få på plass et globalt regelverk som setter en pris på CO2 utslippene og får fart på den grønne omstillingen som næringen må igjennom, mener administrerende direktør Harald Solberg.

Norges Rederiforbund melder at Det internasjonale rederiforbundet (ICS) foreslår en global avgift på CO2-utslipp fra skip. Ifølge forbundet står det i forslaget som er lagt frem for FNs internasjonale maritime organisasjon (IMO), at avgiften skal omfatte alle skip over 5 000 bruttotonn og regnes per tonn CO2.

Avgiften skal gå til et fond som skal bidra til å utligne prisforskjellen mellom grønt og konvensjonelt drivstoff, samt brukes til utvikling og implementering av teknologi, alternative energibærere og ny infrastruktur i havner.

– Rederiforbundets medlemmer har vedtatt en ambisiøs klimastrategi som slår fast at rederiene skal være klimanøytrale innen 2050, og at det kun skal bestilles skip med nullutslippsteknologi fra 2030. Det haster derfor med å utvikle, skalere og kommersialisere nye alternative energibærere som kan bidra til skiftet, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Rederiforbundet i en melding på Rederiforbundets nettsider.

LES OGSÅ: Verdens første hybride frakteskip skal frakte avfall

Haster å få på plass et globalt regelverk som setter en pris på CO2

Direktør mener en avgift på COi kombinasjon med et CO2-fond vil fungere både som pisk og gulrot i klimaarbeidet deres.

– Vi har få år på oss før vi må kunne sette store, klimanøytrale skip på vannet og er derfor helt avhengige av at det settes fart i arbeidet med å utvikle løsninger for alternative energibærere som kan brukes av store skip som seiler over store avstander, sier han.

Ifølge Rederiforbundet står internasjonal skipsfart i dag for omtrent 2 prosent av de globale utslippene av CO2.

Skipsfarten er ikke omfattet av de nasjonale forpliktelsene i Parisavtalen, men reguleres av FNs skipsfartsorganisasjon (IMO). Forslaget om å innføre en global CO2-avgift for skipsfarten skal derfor drøftes i IMO i høst.

– Det er ingen tvil om at det haster å få på plass et globalt regelverk som setter en pris på CO2 utslippene og får fart på den grønne omstillingen som næringen må igjennom. Nå er det opp til IMO å vise at de har handlekraften som skal til og at de er like ambisiøse som næringen legger opp til, i arbeidet med å redusere klimautslippene fra skipsfarten, avslutter Solberg.

LES OGSÅ: Skipsdesign skal gjøre skipsfarten grønnere

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere