Nyheter Transport
– Statens vegvesen bruker sin rolle som offentlig myndighet på en god måte. Her setter de tydelige miljøkrav, som bransjen følger opp. Det bidrar til omstilling for en mer bærekraftig framtid, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Odd Walter Hirsivaara/Statens vegvesen

Kutter klimautslippene med 85 prosent

1. september har åtte områder over hele landet oppstart av nye driftskontrakter. En av disse gikk til Presis vegdrift for området Hallingdal og Valdres.

– Norge skal kutte i klimautslippene, og transportsektoren må fortsette å ta sin del. Derfor er det svært gledelig at den nye entreprenøren Presis vegdrift, som skal drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres, har et mål om å kutte utslippene med 85 prosent. Det viser at bransjen er klar for framtiden, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Statens vegvesen har ansvaret for å lyse ut og tildele driftskontrakter på riksveiene i Norge. 1. september har åtte områder over hele landet oppstart av nye driftskontrakter. En av disse gikk til Presis vegdrift for området Hallingdal og Valdres.

Målet til Presis vegdrift om å kutte 85 prosent av utslippene i kontrakten, er godt under det kravet Statens vegvesen satt. Entreprenøren skal blant annet gå over til biodrivstoff og elektrisitet på kjøretøy og maskiner. De skal også gjenbruke mye av det som er avfall i dag, som brøytestikker, skiltplater, stolper, rekkverk, asfalt og strøgrus.

LES OGSÅ: Forsvinnende lav andel gasskjøretøy på Norske veier

Strengere miljøkrav i kontraktene

Statens vegvesen har sørget for at kontraktene har strengere miljøkrav enn tidligere. Reduksjon av klimagassutslipp var for første gang en del av kriteriene for tildeling av en driftskontrakt. Det var kontrakten for Hallingdal og Valdres.

– Statens vegvesen bruker sin rolle som offentlig myndighet på en god måte. Her setter de tydelige miljøkrav, som bransjen følger opp. Det bidrar til omstilling for en mer bærekraftig framtid, sier Hareide.

LES OGSÅ: Vil ha svar på vektlegging av utslipp i NTP

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.