Leder

Hvor er kraftselskapenes «ladeallianse»?

 

-Hvorfor tilbyr ikke landets kraftsselskap et kjerneprodukt det dokumenterbart er etterspørsel etter, når de for 20 år siden tilbød et bredbånd – et produkt som definitivt ikke var kjerneprodukt – men som de hadde penger til å etablere?

Nye bensin- og dieselbiler skal ifølge EUs nye plan for å kutte utslipp, «Fit for 55», bli forbudt fra 2035. Omstillingen vil gi store muligheter for næringslivet, publikum og offentlige virksomheter.

Nå er tiden inne til å gjøre om gamle produksjonsmodeller, endre på gamle forretningsmodeller og realisere nye ideer.

Men, det finnes propper som bremser utviklingen. Mangel på tilstrekkelig med ladepunkter for elektriske biler fører til at mange er skeptiske til å konvertere til utslippsfrie biler. Utbyggingen av ladepunkter går tregt og vil resultere i kaos i 2035, om ikke noen tar initiativ og bygger ut mange ladepunkter raskt.

Det er derfor grunn til å spørre – hvor er kraftsselskapene og hvor er *«Ladealliansen»?

Nordmenn kjøper elektriske biler som aldri før. Problemet er altså å få ladet bilene. E134 over Haukeli kan by på problemer vinterstid med kolonnekjøring med påfølgende venting timesvis i tosifret antall kuldegrader.

Hvorfor i all verden har ingen satt opp ladestasjoner der kolonnen starter på hver side av fjellet? Hvorfor har ingen satt opp ladestasjoner på fergeleier der turister og fastboende i disse dager står i lange køer? Og hvorfor finnes det ikke ladestasjoner på Svinesund og andre steder der bilistene blir stående?

Jo, årsaken er at våre fremste strømprodusenter ikke er på banen.

Man kan kanskje spørre hvorfor nettopp strømprodusentene skal ta ansvar for å fore elbilister med drivstoff?

Det enkle svaret er penger. Kraftselskapene har svært god økonomi. Dernest er faktisk produksjon og salg av strøm deres kjerneprodukt.

Når kraftselskapene for 20 år siden tok ansvar for å gi Ola og Kari Nordmann «breiband» gjennom Bredbåndsalliansen, burde de også kunne gi Ola og Kari Nordmann nettopp det som er deres kjerneprodukt – strøm.

Bredbåndsalliansen bestod av ledene kraftselskaper som fant ut at de også kunne tilby folk flest bredbånd. De hadde ingen kunnskap om telecom, enda mindre kunnskap om IKT og digitalt innhold, men de lærte seg. Fordi de hadde penger, kundekontakt, var eid av skattebetalerne og en ambisjon om å være samfunnsnyttige.

Nå burde de store kraftprodusentene kjenne sin besøkelsestid og etablere «Ladealliansen». Et landsdekkende nett av ladestasjoner hvor Ola og Kari Nordmann kan få ladet sine elbiler med strøm fra den lokale strømprodusenten de er medeier som kommunale skattebetalere.

Det er etablert et samarbeide i Nord-Norge hvor 7 kraftselskaper skal bygge ut ladepunkter, men i de befolkningstette områdene sørover viser årets sommertrafikk at mangelen fer skrikende.

Fra Wikipedia; Bredbåndsalliansen var et selskap som bestod av flere regionale bredbåndssatsinger som har bygget ut egen infrastruktur, som blant annet inkluderer fiberoptikken langs det norske jernbanenettet, som eies av Ventelo Networks (tidligere BaneTele).

Eierne av Bredbåndsalliansen er Lyse EnergiAgder EnergiTroms KraftBergenshalvøens Kommunale KraftselskapEidsiva bredbånd og Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

Manglende strategisk tenkning bak utvikling av karbonfangst i Norge

Ole Jørgen Hanssen, NORSUS
Hanne Lerche Raadal, NORSUS
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.