Nyheter Infrastruktur
Enova avvikler støtten til infrastruktur for kommunale- og fylkeskommunale transporttjenester. Årsaken er at batterielektrifisering har etablert seg som en god løsning for null- og lavutslipp offentlige transporttjenester Foto: Enova

Enova avvikler støtten til infrastruktur for offentlige transporttjenester

Enova avvikler støtten til infrastruktur for kommunale- og fylkeskommunale transporttjenester.

Årsaken er at batterielektrifisering er introdusert og har etablert seg som en egnet løsning for null- og lavutslipp offentlige transporttjenester, skriver Enova i en pressemelding.

Enovas rolle er å bidra til å drive markedet i retning av lavutslippssamfunnet. Vi har ei ambisiøs satsing på tidlig markedsintroduksjon av nullutslippsløsninger med et rekordhøyt budsjett innen transport. Innenfor offentlige transporttjenester ser vi at batterielektrifisering har etablert seg som en egnet løsning for null- og lavutslipp både til lands og maritimt. Vi endrer derfor innsatsen innenfor dette segmentet og retter fokus i større grad mot videre teknologiutvikling, sier Gunnel Fottland, markedssjef for transport i Enova.

LES OGSÅ: Fortum bygger batterigjenvinningsfabrikk til en kvart milliard

Nådd sitt opprinnelige mål

Enova mener at programmet har nådd sitt opprinnelige formål gjennom å bidra til den maritime batteriverdikjeden og demonstrere batterielektriske løsninger for buss og fartøy i drift. Dette har gitt betydelige markedsopptak av elektriske løsninger innenfor segmentene ferge og buss som programmet i hovedsak har rettet seg mot.

Ferger har det høyeste markedsopptaket av batterielektriske løsninger blant fartøysegmentene med rundt 40 prosent, mens nullutslippsbusser utgjorde i 2020 rundt en tredel av nyregistrerte klasse I busser, opplyser Enova.

Markedsopptaket for batterielektriske løsninger blant passasjerbåter er noe lavere, og for de mest krevende sambandene med lange distanser og høy fart vil det fortsatt være aktuelt å støtte senfase teknologiutvikling.

Som en tredje faktor mener Enova at det offentlige nå kan drive denne utviklingen videre gjennom kriterier for lav- og nullutslipp i offentlige anskaffelser.

Programmet avvikles 1. oktober 2021 kl. 12:00. Det vil være mulig å søke støtte innenfor programmet frem til det tidspunktet.

LES OGSÅ: Hydrogen eller batteri – hva er fremtiden for elektrisk transport?  

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.