Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter Transport
Samferdselsminister Knut Arild Hareide vil åpne for at noen byer får ha nullutslippssoner. Foto: Agnete Brun, KrF

Regjeringen åpner for nullutslippssoner i byene

– Ett inngripende tiltak, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), men vil legge til rette for et fåtall byer.

Statens vegvesen skal vurdere hvordan pilotprosjekt med nullutslippssoner skal gjennomføres i blant annet Oslo og Bergen. Bak oppdraget står Samferdselsdepartementet.

Departementet har også gitt i oppdrag om å se på lemping av vilkårene for å opprette gebyrbaserte lavutslippssoner. Slik at disse kan etableres av klimahensyn.

LES OGSÅ: Avinor etablerer senter for nullutslipp i luftfarten

Inngripende

Departementet viser til regjeringens klimaplan og Nasjonal transportplan 2022 – 2023.

– En forbudsbasert nullutslippssone er et svært inngripende tiltak. Jeg vil likevel legge til rette for at et fåtall av byer som ønsker det, kan få prøve ut dette, i form av pilotprosjekt. Samtidig som kollektivtilbudet rustes opp, er det også viktig med virkemidler for innfasing av kjøretøy med nullutslipp, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Hareide forutsetter  at pilotbyene tar hensyn til innbyggerne og næringslivets behov i sine ordninger.

Både Bergen og Oslo har etterspurt mulighetene til å opprette nullutslippssoner for å redusere utslippene. Begge byene har fattet vedtak om slike soner som en del av byenes klimastrategier. Trondheim og Stavanger ønsker å utrede bruken av slike soner.

De som blir berørt av opprettelsen av slike soner skal ifølge departementet få nødvendig tid til å omstille seg før reguleringen trer i kraft. Det må være god tilgang til nullutslippskjøretøy.

Forskjellsbehandling

Norges Automobilforbund er ifølge NTB skeptiske til innføringen av nullutslippssoner. De mener slike tiltak forskjellsbehandler bilister og peker på at det fortsatt er slik at det er husholdninger med høye inntekter som har råd til elbil.

Dermed vil stenging av enkeltgater for biler som går på fossilt drivstoff bidra til forskjellsbehandling.

– Å stenge enkeltgater for enkelte personbiler for å løse et globalt problem er feilslått. I praksis dreier dette seg om at det er greit å slippe ut CO2 i noen gater, mens i andre gater ikke. Effekten vil derfor være tvilsom og det kan påføre beboerne i byene store utfordringer, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til NTB.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere