Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter Byggebransjen
May Bente Hiim Sindre (Vegvesenet), Kent-Johnny Rodegård (Brødrene Rodegård) og Ronny Abelsen (IMIS). Foto: Statens vegvesen

Flytter gammel bru over 100 kilometer

Utbygging av veinettet i Sandvika i Bærum gjør at flere bruer må rives. Én av dem får nå leve videre på Nesbyen, på den andre siden av Viken.

Brua, som tidligere sto midt i Sandvika, skal etter planen settes opp over elven Rukkedøla i Nesbyen der bedriften Brødrene Rodegård AS bygger vei fra fylkesvei 2910 til et steinbrudd som brødrene har i Rukkedalen.

– Jeg visste at det skulle rives en god del bruer i Sandvika, i forbindelse med E16-prosjektet. Jeg tok derfor kontakt for å høre om det var en bru som egnet seg for gjenbruk, forteller Kent-Johnny Rodegård i Brødrene Rodegård AS i en pressemelding.

LES OGSÅ: – Veiutbygging bør også få en klimagassramme

Prøvde tidligere på Finn.no

Det skjer en stor omlegging av veinettet i kystbyen i Bærum, og utbyggingen av ny E16 fra Sandvika til Wøyen og ombygging og sluttføring av lokalveiene i Sandvika gjør at Implenia og Isachsen (IMIS) skal rive fem bruer. Fire var allerede revet da Rodegård tok kontakt.

– Bærekraft er integrert i alt arbeidet vi gjør, men gjenbruk av bruer har vi liten erfaring med fra tidligere. Vi prøvde oss for noen år siden, på et tidligere prosjekt, å legge ut en lignende betongbru på Finn.no. Det var noe interesse fra privatpersoner, men ingen hadde nok gjennomføringsevne til å realisere et slik prosjekt. Det er gledelig at vi nå har funnet en entreprenør som kan bruke de gamle bruelementer på en miljøvennlig måte, sier prosjektleder Ronny Abelsen i IMIS.

Den drøyt 200 tonns brua ble delt opp i flere segmenter, og vil nå brukt om igjen, drøyt 150 kilomer inn i landet.

LES OGSÅ: Ramirent har redusert 40 tonn med avfall fra byggeplass

Bruelementene er klare for transport til Nesbyen. Foto: IMIS

Så god som ny

Rodegård forteller at elementene de fikk var så godt som nye. Han mener det er et større potensiale for å tenke gjenbruk i anleggsbransjen, enn det som er vanlig i dag.

– Det er en vinn-vinn-situasjon, slik jeg ser det. Jeg har alltid vært opptatt av gjenbruk, det er både mer miljøvennlig og kostnadsreduserende å velge gjenbruk. Jeg tror veldig mye materialer og utstyr fra bygge- og anleggsbransjen kan brukes på nytt. Det sløses for mye i anleggsbransjen i Norge, sier Kent-Johnny Rodegård.

Ronny Abelsen forteller at økt gjenbruk av materialer og utvikling av nye bærekraftige forretningsmodeller, er ett av hovedmålene for Implenia og Isachsen anlegg fremover.

– Derfor håper jeg vi vil kunne se mange slike eksempler de neste årene. Dette viser at det er mulig, og i mange tilfeller lønnsomt med gjenbruk, sier Abelsen.

LES OGSÅ: Tredobling av antall svanemerkede bygg i Norden

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.