Nyheter Mat
68 prosent av nordmenn vil helst handle i dagligvarebutikker som tar matsvinn på alvor. Foto: Too Good To Go

Velger butikker som tar matsvinn på alvor

68 prosent av nordmenn vil helst handle i dagligvarebutikker som tar matsvinn på alvor.

Ifølge en undersøkelse som Norstat har gjort for Too Good To Go, er over en brorpart av norske forbrukere opptatt av at dagligvarebutikkene bryr seg om matsvinn.

– Funnene tyder på at nordmenn ønsker å være miljøbevisste når de handler, og det lover godt for bekjempelsen av matsvinn. Ikke minst vitner funnene om at en grønn profil kan gjøre at butikkene tiltrekker seg kunder, sier Ann-Kristin Raknes Pfründer, daglig leder i Too Good To Go i en pressemelding.

Det er tilfelle for 73 prosent av kvinner og 63 prosent av menn. De yngste og eldste respondentene trekker videre opp snittet i undersøkelsen, som er gjennomført blant 1000 respondenter på landsbasis.

LES OGSÅ: Rekordhøy aktivitet hos matsvinnbekjemperne Too Good To Go

Minst 417.000 tonn matsvinn i året

Too Good To Go opplyser at det kartlagte svinnet i Norge utgjør minst 417.000 tonn mat i året, og 15 prosent av dette – eller rundt 63.000 tonn – skjer innen dagligvarehandel.

Fra 2015 til 2019 oppnådde dagligvarehandelen en svinnreduksjon på rundt 10.000 tonn, ifølge Matvett og Norsus.

Ann-Kristin Raknes Pfründer. Foto: Too Good To Go

– Bransjeavtalen om redusert matsvinn i regi av Matvett skal ha mye av æren for dette, i tillegg til kjedenes innsatsvilje. Kjedene er godt i gang med å sette seg hårete mål og ta aktivt grep for å kutte svinnet. Det merker også vi i Too Good To Go, som har fått flere hundre nye dagligvarebutikker i appen det siste året. Hittil i 2021 har de reddet 167.000 poser med overskuddsmat fra å ende opp som svinn, sier Raknes Pfründer.

Pfründer mener der er et potensial for å gjøre enda mer. Og hun forteller at de merker solid pågang fra butikker som har lyst til å komme i gang med matredding gjennom appen.

– Jeg tror også at butikkene kan gjøre en forskjell når det gjelder å påvirke forbrukernes vaner. Mye av svinnet skjer på forbrukersiden, men hvis man blir vant til å se grønne tiltak overalt, tenker jeg at det gjør noe med deg. Dette samspillet er viktig hvis vi skal klare å halvere matsvinnet i Norge innen 2030, sier hun.

LES OGSÅ: Holdbart har funnet gull i matsvinn

Mest tro på seg selv

Undersøkelsen viser også folk har litt mer tiltro til seg selv enn til matbransjen når det gjelder å slutte å kaste mat. 7 av 10 respondenter sier det er sannsynlig at de slutter å kaste mat, mens 6 av 10 tror det er realistisk at matbransjen slutter å kaste mat.

LES OGSÅ: 9 av 10 vil kutte matsvinnet sitt

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.